Tworzenie nowej firmy
Po uruchomieniu programu Symfonia ERP Kadry i Płace dostępna staje się funkcjonalność pozwalająca na zarządzanie listą firm. Okno Lista firm zawiera listę firm dołączonych do programu. Utworzenie nowej bazy danych albo dołączenie istniejącej firmy, realizowane jest po uruchomieniu programu w oknie Lista dostępnych firm za pomocą kreatora wywołanego poleceniem Dodaj Firmę.

W oknie kreatora po zaznaczeniu opcji Tworzenie nowej firmy i wybraniu przycisku Dalej zostaje uruchomiony proces tworzenia nowej bazy danych na serwerze MS SQL

Tworzenie nowej bazy danych składa się z czterech kroków:
Krok 1 Baza danych
W pierwszym kroku Baza danych wybierz serwer i podaj nazwę bazy danych.
1a Serwer
Wybierz z rozwijanej listy serwer albo wpisz nazwę serwera MS SQL, na którym ma zostać utworzona firma (nowa baza danych).
|
Jeżeli podczas instalacji programu Symfonia ERP Kadry i Płace został zainstalowany silnik bazy danych Microsoft SQL Server Express z pliku instalacyjnego udostępnionego przez firmę Symfonia, to serwer dostępny będzie pod nazwą nazwakomutera\sagepl. Przykładowo, jeżeli nazwa komputera to k2271, wówczas nazwa serwera przyjmuje nazwę k2271\sagepl Możliwe jest również wskazanie serwera w sieci komputerowej podając odpowiednią jego nazwę. |
1b Baza danych
Podaj nazwę tworzonej bazy danych. Nazwa pod jaką zostanie utworzona baza danych na serwerze MS SQL.
1c Parametry logowania do serwera.
Jeżeli serwer MS SQL został zainstalowany z pliku instalacyjnego udostępnionego przez firmę Symfonia z ustawieniami domyślnymi, możesz pominąć to okno.
Pamiętaj!
Podczas instalacji silnika bazy danych Microsoft SQL Server Express (udostępniony przez firmę Symfonia na obrazie płyty instalacyjnej programu Symfonia ERP Kadry i Płace) zostaje utworzone konto administratora serwera SQL z poświadczeniami użytkownika Windows wykonującego instalację. Dodatkowo na serwerze SQL instalator dodaje użytkownika administracyjnego, przeznaczonego do obsługi baz danych. Jeżeli w procesie instalacji serwera MS SQL została wybrana domyślna konfiguracja konta administratora SQL, wówczas dla użytkownika administracyjnego, utworzono domyślne hasło, dzięki temu czynności związane z administrowaniem bazą danych (np.: tworzenie nowej bazy, tworzenie i odtwarzanie kopii bezpieczeństwa), nie będą wymagały podania nazwy użytkownika i hasła bazy danych SQL.
Jeżeli serwer MS SQL nie został zainstalowany z pliku instalacyjnego udostępnionego przez firmę Symfonia i korzystasz ze swojego serwera, to zaznacz opcję Ustawienia dodatkowe, która rozwinie parametry logowania do serwera MS SQL:
W oknie Ustawienia dodatkowe wprowadź login i hasło użytkownika serwera MS SQL.
W oknie Ustawienia zaawansowane wskaż parametry użytkowników SQL pełniących odpowiednio rolę administratora i użytkownika, posiadającego uprawnienia na serwerze SQL do tworzenia bazy danych. W zależności od tego czy dany login istnieje czy też nie, należy wybrać opcję pozwalającą na utworzenie nowego lub wskazanie istniejącego użytkownika SQL. Dla użytkownika istniejącego wprowadź jego nazwę oraz hasło, dla nowego trzeba wskazać nową nazwę (zgodną z wymaganiami serwera SQL) oraz jego przyszłe hasło (zgodne z politykami bezpieczeństwa serwera SQL), a następne potwierdzić hasło.
|
Jeśli nie znasz parametrów logowania do serwera SQL skontaktuj się ze swoim informatykiem. |
Krok 2 Firma
W drugim kroku Firma podaj pełną nazwę firmy oraz nazwę skróconą. Następnie uzupełnij numer NIP firmy.
System automatycznie zaznacza parametr Firma uprawniona do wypłaty zasiłków (zatrudnia powyżej 20 pracowników), co oznacza, że firma jest upoważniona do wypłaty zasiłków.
Jeśli firma zatrudnia mniej niż 20 pracowników przez co nie posiada prawa do wypłaty zasiłków odznacz pole Firma uprawniona do wypłaty zasiłków (zatrudnia powyżej 20 pracowników).
Domyślnie dla firmy dodawany jest użytkownik z prawami administratora o loginie Admin. W celu utworzenia użytkownika z prawami administratora o innej nazwie niż Admin możesz zaznaczyć opcję Chcę teraz zmienić login i hasło użytkownika administracyjnego, a następnie uzupełnić wymagane pola.
|
Możliwość dodawania kolejnych użytkowników dla bazy danych oraz zarządzaniem uprawnieniami użytkowników do programu, dostępne będzie po zalogowaniu się do utworzonej bazy danych, poprzez skorzystania z menu Administracja\Użytkownicy. |
Krok 3 Rejestracja licencji
W trzecim kroku Rejestracja licencji możesz wprowadzić dane umożliwiające rejestrację produktu.
Następnie wybierz opcję Załóż firmę.
|
Przy tworzeniu nowej firmy krok dotyczący rejestracji licencji może zostać pominięty. Po utworzeniu firmy, program umożliwia pracę na bazie danych przez okres 30 dni (licencja próbna). Po zalogowaniu do programu oraz zweryfikowaniu ustawień można przejść do rejestracji licencji, korzystając z menu Administracja\Licencje. |
Jeżeli posiadasz wykupioną licencję jednofirmową, wówczas po sprawdzeniu nazwy firmy oraz numeru NIP możesz uzupełnić numer seryjny oraz numer klienta w celu zarejestrowania licencji.
Jeżeli posiadasz wykupiona licencję wielofirmową należy w pierwszej kolejności założyć bazę danych z danymi nabywcy licencji. Utworzona baza będzie pełniła rolę tzw. ‘bazy-matki’, która przechowuje licencje zakupionych modułów. Aktywacja takiej bazy danych przebiega w taki sam sposób jak licencji jednofirmowej. Następnie przy tworzeniu kolejnych baz danych pomiń krok 3 Rejestracja licencji i wybierz od razu opcję Załóż firmę. Po zalogowaniu do utworzonej bazy danych przejdź do rejestracji licencji i wybierz opcję Chcę skorzystać z istniejącej bazy.
|
Dokładny sposób dokonania aktywacji baz danych został opisany w instrukcji Aktywacja Symfonia ERP Kadry i Płace. |
Krok 4 Podsumowanie wyników
Po zakończeniu procesu tworzenia nowej firmy w kroku Podsumowanie wyników pojawi się podsumowanie wszystkich parametrów założonej firmy.
Wybranie opcji Otwórz firmę spowoduje przejście do okna logowania do firmy a wybranie przycisku Zakończ spowoduje powrót do Listy firm.
W oknie Lista dostępnych firm zaznacz utworzoną firmę. Wybierz Uruchom.
Zostanie wyświetlone okno logowania do firmy. Wybierz Zaloguj.

Utworzony domyślnie użytkownik Admin nie posiada hasła.
Pierwsze logowanie do bazy danych będzie wymagało wprowadzenia nowego hasła zgodnie z polityką haseł ustawioną dla programu.
Program wyświetli komunikat. Wybierz OK.
Wyświetlone pozycje uzupełnij następująco:
Stare hasło - pozostaw puste.
Nowe hasło - wpisz hasło dla użytkownika Admin.
Powtórz nowe hasło – powtórz ustanowione hasło dla użytkownika Admin.
Zatwierdź hasło przyciskiem Zmień.
Po zmianie hasła program otworzy okno logowania do firmy. Zaloguj się do firmy z nowo wprowadzonym hasłem.
Przy pierwszym logowaniu następuje przygotowanie firmy do pracy.

Po dokonaniu automatycznych modyfikacji, firma zostanie zamknięta.
Kolejne zalogowanie otworzy firmę gotową do pracy.
Po otworzeniu firmy pojawi się komunikat: ‘Czy wykonać procedurę automatycznego generowania zdarzeń, bilansów oraz rozliczeń?’ Wybierz Tak

Po zalogowaniu do bazy danych możesz przejść do menu Administracja, gdzie masz możliwość m.in. zarejestrowania licencji, przypisywania uprawnień użytkownikom, dodawania nowych użytkowników.

Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.