Odpowiedź
W programie nie ma automatycznego rozliczenia wynagrodzenia po zmarłym pracowniku, które ma być wypłacone spadkobiercom. Wymaga to wyzerowania wynagrodzenia w kartotece zmarłego pracownika. Drugim krokiem jest wprowadzenie spadkobiercy do programu, któremu należy wypłacać wynagrodzenie stanowiące prawa majątkowe.
Krok 1. Wygaśnięcie umowy o pracę.
1. W kalendarzu pracownika z menu Stosunek pracy\Rozwiązanie stosunku pracy wybierz zdarzenie Wygaśnięcie umowy o pracę i zrealizuj je przyciskiem Zatwierdź.
2. Podczas realizacji zdarzenia Wygaśnięcie umowy o pracę wypełnij odpowiednio element kadrowy, który wyświetla się w kolejnym oknie.
Wprowadź: data zakończenia pracy - dzień śmierci pracownika, w którym wstawiane jest zdarzenie; wybierz z listy:
podstawa prawna rozwiązania lub wygaśnięcia - np. art. 63 (1) § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy;
tryb rozwiązania stosunku pracy - z powodu śmierci pracownika.
3. Po realizacji zdarzenia Wygaśnięcie umowy o pracę program automatycznie wstawi kolejne zdarzenia: Ekwiwalent za urlop (jeśli wybierzesz taką opcję) oraz Rozwiązanie stosunku pracy, które również należy zrealizować a są oznaczone jako N - Niezrealizowane.
Krok 2. Wydrukowanie raportu z naliczonym wynagrodzeniem zmarłego pracownika.
Dla celów ewidencyjnych możesz wydrukować raport Wydruk kontrolny systemów wynagrodzeń - wartości, w którym przedstawione będą wszystkie elementy znajdujące się na zakładce Płace\Wynagrodzenie. Dzięki temu raportowi masz pełne zestawienie wynagrodzenia pracownika.
Aby wykonać raport w oknie raportów wybierz zakładkę Lista i znajdź Wydruk kontrolny systemów wynagrodzeń - wartości, a następnie wykonaj raport dla bieżącego pracownika.
Krok 3. Wyzerowanie wynagrodzenia zmarłego pracownika na zakładce Płace\Wynagrodzenie.
1. Zanotuj wartość z pozycji Kwotę brutto (z uwzględnieniem zasiłków), która będzie wypłacona spadkobiercy (można ją zapisać w zakładce Pracownik/Notka, można w dokumentacji) oraz kwotę z elementu Zasiłek chorobowy rozliczony w bieżącym okresie (jeżeli w miesiącu pracownik miał zasiłek finansowany przez ZUS i wypłacany przez zakład pracy).
4. Wyzeruj (wpisz 0) we wszystkich naliczonych składników wynagrodzenia po lewej stronie w sekcji Parametry/Składniki.
5. Jeżeli pracownik miał zasiłek, który wypłacał pracodawca, to kwotę zasiłku wpisz do elementu Zasiłki opodatkowane (ogółem).
Po wygenerowaniu ZUS DRA do programu Płatnik w sumie łącznych wypłaconych świadczeń chorobowych w pliku nie jest ujęta kwota zasiłku osoby zmarłej z dokumentu ZUS RSA. Należy przeliczyć raport ZUS DRA w Płatniku, albo poprawić ręcznie uwzględniając kwotę zasiłku należnego dla osoby zmarłej, która jest wykazana w ZUS RSA.
Krok 4. Wypłata wynagrodzenia po zmarłym pracowniku spadkobiercom.
W celu wypłacenia spadkobiercy wynagrodzenia po zmarłym pracowniku postępuj zgodnie z instrukcją:
Wypłata wynagrodzenia po zmarłym pracowniku spadkobiercy/om
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.