Poniżej został przedstawiony sposób wyliczania podstawy dla składki zdrowotnej właścicieli według wytycznych ZUS.
Dochód za kolejne miesiące ustalany jest narastająco, jako różnica między sumą przychodów osiągniętych od początku roku i sumą kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poniesionych od początku roku. Tak ustalony dochód pomniejszany jest o sumę dochodów/strat za miesiące poprzedzające i różnicę miedzy sumą składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe, zapłaconych od początku roku, a sumą składek odliczonych w poprzednich miesiącach.
Dla zobrazowania wyliczenia podstawy dla składki zdrowotnej zaleca się wygenerować raport Rozliczenie dochodu.
W tym celu wejdź w Kartoteki - Właściciele - Wejdź do właściciela - Zestawienia - Wykonaj raport - Rozliczenie dochodu. Raport można wykonać na dwa sposoby: narastająco i nie narastająco.
Raport nie narastająco.
Raport narastająco.
- Obliczenia Styczeń
Przychód 0
Koszt 50 000
Dochód/Strata -50 000
ponieważ w styczniu nastąpiła strata, podstawa wymiaru dla ubezpieczenia zdrowotnego wynosi minimalne wynagrodzenie 3 010 zł.
- Obliczenia Luty
Przychód 20 000
Koszt 0
Dochód/Strata 20 000 – 50 000 = -30 000
ponieważ nastąpiła strata, podstawa wymiaru dla ubezpieczenia zdrowotnego wynosi minimalne wynagrodzenie 3 010 zł.
- Obliczenia Marzec
Przychód 40 000
Koszt 1000
Dochód 39 000 – 30 000 (strata narastająco od początku roku) = 9 000 – 1 124,23 (ZUS) = 7 875,77
- Obliczenia Kwiecień
Przychód 10 000
Koszt 5 000
Dochód 10 000 – 5000 = 5000 – 1 124,23 (ZUS) = 3 875,77
|
Obliczona w ten sposób podstawa nie uwzględnia składek osób współpracujących oraz sprzedaży środków trwałych. |
|
Automatyczne wyliczania składki zdrowotnej właścicieli firm (opodatkowanych na zasadach ogólnych, wg skali lub liniowo) obsługuje sytuację, gdy Fundusz Pracy odliczany jest w księdze. |
Komentarze
Komentarze: 19
Czy na pewno obliczenia w marcu są poprawne? Dlaczego składka ma być liczona od 40 000? Taki dochód w ogóle nie powstał?
Ja bym policzyła w deklaracji za luty i marzec minimalne bo jest strata i w ogóle nie ma dochodu,
za kwiecień skumulowany przychód - skumulowany koszt to 10 000
za maj skumulowany przychód - skumulowany koszt to 15 000 ale odejmujemy te 10 000 czyli 5000
za czerwiec skumulowany przychód - skumulowany koszt to 25 000 ale odejmujemy 10 000 i 5000 czyli 10000
za lipiec skumulowany przychód - skumulowany koszt to 25 000 ale odejmujemy 10000 i 5000 i 10000 czyli minimalna
Dzień dobry,
analizujemy kolejne interpretacje napływające z ZUS.
W linku poniżej znajduje się kolejna interpretacja.
https://www.zus.pl/o-zus/o-nas/programy-transformacji-cyfrowej-zus/zmiany-od-2022-r./faq
Po przeanalizowaniu podanego przykładu i interpretacji ZUS uważam, że Wasze obliczenia są błędne w punkcie: obliczenia Marzec i w kolejnych.
Do obliczenia podstawy zdrowotnego za marzec należy przyjąć przychody za styczeń i luty i pomniejszyć je o przychody za styczeń, co daje kwotę: 0,00 + 20000,00 - 0,00 = 20000,00. A w Waszym przykładzie jest suma przychodów za styczeń, luty i marzec.
Dlaczego mamy cokolwiek liczyć, robić raporty miesięczne i narastające i pewnie jeszcze excelka zakładać dla każdej obsługiwanej firmy? Czy taki program jak Symfonia Start, który jak wiemy nie jest tani, nie może sam wyliczyć podstawy do ubezpieczenia zdrowotnego na podstawie zatwierdzonych deklaracji PU-5M czy PU-5LM albo po prostu na podstawie zaksięgowanych dokumentów i informacji o zapłaconych składkach ZUS właściciela?
A podany przykład jest ewidentnie błędny i wszystkie podstawy od marca włącznie są wyliczone źle.
Na podstawie nowych wytycznych ZUS Dział Rozwoju Oprogramowania przygotowuje poprawkę, do prawidłowego wyliczania podstawy uwzględniając straty z poprzednich miesięcy.
Pani odpowiedź sugeruje, że obecnie jest gdzieś w programie raport/okienko/pole które podaje podstawę do ub. zdrowotnego ale podstawa wyliczana jest błędnie, bo nie uwzględnia strat. Czy może Pani wskazać gdzie w programie znajduje się ta funkcja?
To pole jest na formatce składki ZUS w pozycji Podstawa dla wymiaru ubezpieczenia zdrowotnego. W programie nie ma raportu, który wylicza tą podstawę.
We właścicielu, przy wprowadzaniu składki zus właściciela, wstawia podstawę zdrowotną i oblicza ją przychód - koszty z poprzedniego miesiąca i odejmuje składki społeczne.
Ale nie liczy dla grupy firm, i nie odlicza poprzednich miesięcy.
Dzień dobry,
w poniższym linku znajduje się poprawka do Symfonii Start 2.0 Mała Księgowość 2022.b:
Wyliczanie podstawy wymiaru dla ubezpieczenia zdrowotnego z uwzględnieniem strat z poprzednich miesięcy.
https://wsparcie.symfonia.pl/hc/pl/articles/4741473133842--MKP-Wyliczanie-podstawy-wymiaru-dla-ubezpieczenia-zdrowotnego-z-uwzgl%C4%99dnieniem-strat-z-poprzednich-miesi%C4%99cy-
A co w sytuacji gdy przedsiębiorca w styczniu poniósł stratę oraz zapłacił składkę ZUS za grudzień 2021r.? Do podstawy na ubezpieczenie zdrowotne za luty przyjęto minimalną podstawę - ze względu na stratę w styczniu. Teraz przy liczeniu podstawy do składki za marzec (strata w styczniu, dochód w lutym, zapłacone składki na ZUS w styczniu i lutym) program odlicza do podstawy tylko składkę społeczną opłaconą w lutym. Pomija składkę społeczną, która została opłacona w styczniu = nie pomniejsza podstawy do składki za marzec.
W sytuacji gdyby składki społeczne były zaliczone do kosztów uzyskania przychodów podstawa do składki zdrowotnej byłaby niższa o tą składkę na ubezp. społeczne, zapłaconą w styczniu za grudzień. A tak to program podaje wyższą podstawę o 998,37 zł.
Wszystkie deklaracje PU-5LM są zatwierdzone. Czemu zatem program nie uwzględnia nieodliczonych składek z poprzednich miesięcy skoro była strata i nie było od czego ich odliczyć?
Jakiś pomysł? A może źle rozumuję?
Jeśli składki ZUS były zaliczone do kosztów uzyskania przychód (wliczane w KPiR) to od dochodu już ich się nie odejmuje. Na powyższym przykładzie (składki ZUS odliczane są na PIT) do wyliczeń podstawy w marcu pobrany jest dochód w lutym - strata w styczniu. Program przyjmuje wtedy minimalne wynagrodzenie czyli 3010.
Tak, to rozumiem. Tylko co ze składką społeczną zapłaconą w styczniu? Jej nigdzie nie uwzględniamy? W Waszym przykładzie składka na ubezpieczenie społeczne opłacona w lutym też gdzieś znikła. Nie jest nigdzie rozliczona. Czy wyjściem z sytuacji ma być zaliczenie składek społecznych w koszty i nie martwienie się tym, że jakaś składka została pominięta, bo przedsiębiorca miał stratę? Przedsiębiorca jest do tyłu właśnie o tą składkę.
Przy stracie składki ZUS nie mają znaczenia (bo są odliczane od dochodu lub zaliczane do kosztów uzyskania przychodu), bo program ma tak ustawiony algorytm, że jeśli jest strata to automatycznie wprowadza podstawę minimalną.
Czyli jeśli podatnik ma stratę i jednocześnie zapłacił składki społeczne, których nie ma od czego odliczyć, to żeby nie stracić na wyliczaniu podstawy do zdrowotnego powinien księgować te składki w koszty? A tak to będzie do tyłu w trakcie roku, bo program nie uwzględni tego przy wyliczaniu podstawy kiedy pojawi się dochód wyższy od minimalnej podstawy?
W tej sytuacji można księgować składki ZUS w koszty w miesiącu ich poniesienia. Ponieważ odliczane od dochodu są tylko zapłacone w danym miesiącu. Decyzja należy do użytkownika.
Rozumiem, że decyzja należy do użytkownika. Ale czy program nie powinien uwzględniać w takim razie składek na ubezpieczenie społeczne narastająco, tak, żeby przedsiębiorca odliczył wszystkie składki na ubezpieczenie społeczne jeśli nie są one zaliczane do kosztów? Chyba, że w tej sytuacji mamy "ręcznie zmieniać podstawę do zdrowotnego" o zapłacone a nieodliczone składki społeczne?
Dziękuję za sugestię, temat jest analizowany w Dziale Rozwoju Oprogramowania.
Dziękuję. Prosiłabym o informację co Państwo ustalą. Moim zdaniem wyliczenia podstawy do zdrowotnej powinny dawać taki sam efekt, niezależnie od tego czy składki społeczne są zaliczane do kosztów czy odliczane od dochodów. Przepis jasno mówi o "sumie składek odliczonych w poprzednich miesiącach". Nieodliczone podlegają odliczeniu na bieżąco.
Mamy informację, że w kolejnej wersji składki społeczne, które teraz się nie wliczają będą się wliczać.
Mamy też informację, że w przypadku spółek nie będzie się wypełniać poprawnie podstawa do zdrowotnego dla wspólników, a przecież ta podstawa wypełnia się w deklaracji PIT. Może warto jednak żeby ta podstawa była pobierana z zatwierdzonej deklaracji PIT-5M czy PIT-5LM. Może warto by było wrzucić jako kolejną deklarację do listy "Kartotek deklaracji podatkowych" deklarację ZUS tak żebyśmy w jednym oknie widzieli wszystko co jest do zapłaty.
Przy zamykaniu miesiąca program kopiuje składki na nowy miesiąc z minimalną podstawą, a też mógłby to robić poprawnie, skoro zatwierdzam deklarację za luty to niech tworzą się składki na marzec na podstawie zatwierdzanej deklaracji.
Zaloguj się, aby dodać komentarz.