I. Generowanie PIT-11 dla pojedynczego pracownika
Deklarację PIT-11 możesz wygenerować tylko dla jednego pracownika. Aby to zrobić postępuj zgodnie z poniższymi krokami.
Krok 1: W oknie Pracownicy stań na konkretnym pracowniku, kliknij ikonę Drukarki i wybierz Roczne rozliczenie PIT → Informacja o dochodach PIT-11.
Krok 2: Wybierz rok za jaki chcesz wygenerować PITy. Opcjonalnie zaznacz opcję Łączny podatek do pozycji 33, 40, 47, 83, 86, 89 lub 94. Wybierz czy wykonujesz pierwsze złożenie formularza, czy jego korektę. Dodatkowo możesz wydrukować adres pracownika jeśli będziesz wysyłać mu PIT-11 tradycyjną pocztą.
Ważne! |
W formularzach od roku 2022 jest nowa opcja łącznego podatku. Jeśli zaznaczysz opcję Łączny podatek do pozycji 33, 40, 47, 83, 86, 89 lub 94 program wpisze łączną kwotę podatku ze wszystkich przychodów w pierwszym polu podatkowym (odpowiednio 33,40,47, 83,86, 89 lub 94), dla którego został wyliczony podatek. Jeśli nie zaznaczysz tej opcji, to podatki od poszczególnych przychodów będą rozdzielone do odpowiednich pól podatkowych. Rekomendujemy zaznaczenie tej opcji w formularzach od roku 2022. |
Krok 3: Kliknij e-Deklaracje, aby przenieść e-dokument do dziennika lub OK, aby wygenerować przegląd wydruku formularza.
Krok 4: Wybierz Tak jeśli chcesz zapisać dokument w Dzienniku.
Krok 5: Wejdź w Okna → Dziennik, aby zobaczyć wygenerowany dokument.
II. Generowanie PIT-11 seryjnie dla wszystkich pracowników
Jeśli chcesz wygenerować formularze PIT zbiorczo dla wszystkich pracowników postępuj zgodnie z poniższymi krokami.
Krok 1: Wejdź z górnego menu w Raporty → Roczne rozliczenia PIT → Informacja o dochodach PIT-11:
Krok 2: Wybierz opcje selekcji, jeśli chcesz wyfiltrować pracowników, dla których generujesz PIT-11. Wybierz rok za jaki chcesz wygenerować PITy. Opcjonalnie zaznacz opcję Łączny podatek do pozycji 33, 40, 47, 83, 86, 89 lub 94. Wybierz czy wykonujesz pierwsze złożenie formularza, czy jego korektę. Zaznacz czy chcesz uwzględniać zatrudnienia przeniesione do historii. Dodatkowo możesz wydrukować adres pracownika jeśli będziesz wysyłać mu PIT-11 tradycyjną pocztą.
Krok 3: Kliknij e-Deklaracje, aby przenieść e-dokument do dziennika lub OK, aby wygenerować przegląd wydruku formularza.
Krok 4: Wybierz Tak jeśli chcesz zapisać dokument w Dzienniku.
Krok 5: Wejdź w Okna → Dziennik, aby zobaczyć wygenerowany dokument.
III. Analiza formularzy PIT-11
Formularze podatkowe generowane są na podstawie kartotek dochodowych pracownika. Pamiętaj jednak, że np. premia za miesiąc grudzień, ale wypłacona już w styczniu nie wejdzie do PIT-11 za rok, który jest przypisany w kartotece wynagrodzeń. Do analizy nieścisłości przy kwotach składników wynagrodzeń wykorzystaj kartotekę wynagrodzeń lub wydruki list płac pracowników.
Obie kartoteki oraz listy płac znajdziesz je pod ikoną Drukarki w oknie Pracownicy dla konkretnej osoby lub zbiorczo w menu Raporty.
Ważne! |
Dokumenty zapisują się w Dzienniku zgodnie z datą ich wygenerowania, dlatego PIT-y za rok 2024, ale wygenerowane w styczniu 2025 roku zobaczysz w oknie dopiero po zmianie roku na odpowiedni. Zmień rok wybierając z górnego paska okna Dziennik ikonę Właściwości. Więcej szczegółów na temat okna Dziennik przeczytasz w instrukcji: Dziennik. |
Jeśli znajdziesz jakieś nieprawidłowości, w oknie Dziennik możesz edytować dane na formularzu PIT-11. Informacje jak to zrobić znajdziesz w artykule Edycja i podpisywanie e-deklaracji PIT-11
IV. Wysyłka formularzy PIT-11 do Urzędu skarbowego
Aby wysłać PIT-11 do Urzędu skarbowego postępuj zgodnie z poniższymi krokami.
Krok 1: Skonfiguruj podpis elektroniczny. Informacje jak to zrobić znajdziesz w artykule Podpisywanie PIT-11 za pomocą podpisu elektronicznego
Krok 1: Wejdź z głównego menu do Okna → Dziennik. Plik, który możesz wysłać do Urzędu skarbowego jako e-Dokument, oznaczony jest w pierwszej kolumnie jako e lub eP.
Krok 3: Podpisz dokument używając podpisu elektronicznego.
Krok 4: Kliknij dwukrotnie lewym przyciskiem lub poprzez ikonę Pokaż E-dokument. Jeśli dokument jest już podpisany kliknij Wyślij dokument. Następnie kliknij Pobierz potwierdzenie, aby pobrać UPO -Urzędowe Poświadczenie Odbioru.
Krok 5: W sekcji Stan wysyłki dokumentu możesz sprawdzić jaki jest status wysyłki.
Masz pytania?
Dołącz do nas! Zaloguj się do Społeczności Klientów Symfonii i zadaj pytanie w obszarze wiedzy,
który Cię interesuje.
Aby zalogować się do naszej społeczność, potrzebujesz konta w Symfonii ID.
Jeśli jeszcze go nie masz – skorzystaj z instrukcji