Po wygenerowaniu i zapisaniu naszych e-deklaracji PIT-11 możemy je przejrzeć oraz poprawić w oknie Dziennika. Aby to zrobić musimy kliknąć na dany PIT a następnie na „Pokaż e-dokument”:
Rys 1 Otwieranie danego dokumentu
Taki e-dokument możemy podejrzeć poprzez opcję „Drukuj dokument”:
Rys 2 Podgląd e-dokumentu
Ponadto dostajemy dostęp do ważnej funkcji jak edycja e-dokumentu. W okienku Zawartość dokumentu możemy rozwinąć pole Deklaracja, następnie Pozycje szczegółowe. Rozwijając poszczególne pola możemy zmienić ich wartość, ale tylko w NIEWYSŁANYCH formularzach:
Rys 3 Edycja e-deklaracji
Aby to zrobić klikamy na konkretne pole, następnie #text i Edytuj. W zawartości możemy wpisać żądaną kwotę, następnie kliknąć Zatwierdź.
|
Separatorem dziesiętnym w PITach jest KROPKA – dotyczy to zarówno zawartości dokumentu jak i potwierdzenia danymi autoryzującymi. Jeśli użyjemy przecinka bramka ministerstwa odrzuci taki formularz po weryfikacji i należy go będzie wygenerować oraz wysłać ponownie! |
Edytowany dokument możemy teraz podpisać podpisem kwalifikowanym lub autoryzować kwotą z formularza w zależności od metody wybranej w oknie Firmy. Przy autoryzacji wpisujemy odpowiednią kwotę, pamiętając o ewentualnej kropce:
Rys 4 Autoryzacja PIT-11 poprzez kwotę
Przy podpisywaniu podpisem kwalifikowanym wybieramy go z menu w dokumencie:
Rys 5 Podpisywanie podpisem kwalifikowanym
Karta z podpisem musi być włożona do komputera, może się też zdarzyć, że przy pierwszym użyciu program zgłosi komunikat o braku rozpoznania podpisu, wtedy wystarczy ponowić jego wybór aby załadować go ponownie.
Po wybraniu podpisu wpisujemy pin, następnie podpisujemy i wysyłamy dokument, a po chwili pobieramy potwierdzenie. Jak widać na przykładzie nasz PIT ma błędy oraz specjalny kod statusu. Kod mówi o rodzaju błędów – ich ministerialna lista znajduje się tutaj - LISTA BŁĘDÓW PIT. W opisie możemy podejrzeć szczegóły błędu, może tam być np. mowa o błędnym schemacie dokumentu, czy nierozpoznanych znakach.
W takich wypadkach najszybciej jest skopiować opis i sprawdzić co dokładnie oznacza w jednej z popularnych wyszukiwarek internetowych jak np. Google. Pozwoli to szybko go zweryfikować i nanieść poprawki.
Jeśli wszystko jest w porządku na dole pojawi się UPO, które możemy wydrukować.
|
Tylko formularze PIT ze statusem 200 są uznane jako przyjęte. Formularze nie mające tego statusu muszą być wygenerowane ponownie, następnie poprawione i wysłane aż do uzyskania UPO. |
Formularze PIT możemy też podpisać, wysłać i wydrukować seryjnie. W oknie Dziennika klikamy wtedy w „Seryjne e-dokumenty”:
Rys 6 Seryjna wysyłka e-deklaracji
Program seryjnie zmodyfikuje wtedy wszystkie dokumenty WIDOCZNE aktualnie w Dzienniku – ich dostępność możemy zmienić we Właściwościach. Postępujemy tu analogicznie jak przy pojedynczym podpisywaniu formularza.
Na koniec podpisane dokumenty możemy wydrukować. Jest to istotny proces ponieważ dzięki temu do każdego formularza zostanie przypisany dokument PDF. Można sprawdzić rodzaj każdego dokumentu w dzienniku, ponieważ tylko e-dokumenty wraz z PDFem mogą być zabezpieczone hasłem i wysłane mailem:
Rys 7 Rodzaje dokumentów w Dzienniku
Dokument „e” jest tylko formularzem elektronicznym i nie może być wysłany mailem, dokument „P” jest PDFem i nie może być wysłany drogą elektroniczną, dokument „eP” może być wysłany elektronicznie oraz mailowo. Status „eP” pojawia się przy formularzach PIT po tym jak najpierw zostały zapisane do Dziennika jako e-dokumenty a następnie wydrukowane, co wygenerowało do każdego dokument w formie PDFa.
__________________________________________________________________________________________________________
Masz dodatkowe pytania dotyczące tego artykułu? Zadaj je w Społeczności Klientów Symfonii.
Nasza Społeczność skupia specjalistów, praktyków korzystających na co dzień z oprogramowania Symfonii, a także specjalistów Zespołu Wsparcia Technicznego Produktu, wdrożeniowców rozwiązań Symfonii oraz partnerów.
Aby przejść do Społeczności:
- Kliknij link poniżej - Zadaj pytanie Społeczności;
- Jeśli nie zrobiłeś tego wcześniej, zaloguj się przy użyciu Symfonia ID;
- Wybierz interesujący Cię obszar;
- Sprawdź czy ktoś nie zadał już tego pytania;
- Dodaj nowy wpis.
Zapraszamy Zadaj pytanie Społeczności
___________________________________________________________________________________________________________