Jeśli chcesz wykonać deklarację podatkową w postaci elektronicznej (plik XML) musisz mieć zaznaczone odpowiednie prawa.
Dostęp do e-Deklaracji wymaga nadania następujących praw dla użytkownika w oknie Administracja\Użytkownicy:
- Zakładka Prawo do modułów: zaznacz dostęp do modułów e-Deklaracje oraz Repozytorium Dokumentów
- Zakładka Prawa efektywne: w sekcji Prawa modułu: Repozytorium Dokumentów, Rodzaj: Uprawnienia – e-Deklaracje, zaznacz odpowiednie prawa dla danego użytkownika.
|
Pamiętaj! Prawa użytkownikowi może nadać użytkownik z prawami administratora. |
Wykonanie deklaracji PIT jako e-deklaracja
W celu wykonania e-deklaracji:
1. Otwórz okno Pracownicy i wybierz okres dla danego roku, np. grudzień podstawowy. Wybierz odpowiedni katalog i status pracowników.
|
Aby wykonać raport dla wszystkich pracowników, zaznacz Katalog pracowników i wybierz status Wszyscy. Aby wykonać raport dla jednego pracownika, zaznacz go w oknie Pracownicy, a następnie Wykonaj raport dla: bieżącego. Aby wykonać raport dla wybranych pracowników zaznacz ich w oknie Pracownicy, a następnie Wykonaj raport dla: zaznaczonych. |
2. Z menu podręcznego wybierz polecenie Wykonaj raport lub kliknij ikonę drukarki
3. W oknie Raporty z katalogu PIT wybierz deklarację, którą chcesz wykonać, np. PIT-11. W sekcji Wykonaj raport dla: zaznacz grupy, jako Rodzaj wydruku zaznacz podgląd wydruku (wybierz dodatkowo opcję z zakładkami, jeżeli chcesz wysyłać deklaracje zabezpieczonymi mailami do pracowników) i naciśnij przycisk Wykonaj.
W wywołanym oknie Parametry wydruku PIT-11 oprócz domyślnie zaznaczonych opcji zaznacz dodatkowo:
- Drukuj dla pracowników, którzy osiągnęli dochód w roku podatkowym
- e-Deklaracja
- Wydruk dwustronny (opcjonalnie)
|
|
|
Jeśli nie chcesz mieć równocześnie wykonanej deklaracji do wydruku odznacz opcję Wydruk na formularzu. |
Po zatwierdzeniu przyciskiem OK pojawi się okno Informacje dodatkowe zawierające oświadczenie płatnika: imię i nazwisko oraz informacje o załączniku ORD-ZU. Po zatwierdzeniu okna zostanie wykonana e-deklaracja.
Jak zmienić imię i nazwisko osoby podpisującej deklaracje?
W trakcie wykonywania deklaracji PIT w sekcji Oświadczenie płatnika, jako imię i nazwisko pobierane są dane osoby przypisanej do zalogowanego użytkownika, który wykonuje deklaracje. Można to sprawdzić\zmienić w oknie Administracja\Użytkownicy.
Osobę można zmienić po wybraniu przycisku Edytuj. Zmiany uprawnień będą widoczne po ponownym zalogowaniu się do bazy.
Zarządzanie e-deklaracjami
Wszystkie czynności związane z procesem wysłania elektronicznych deklaracji podatkowych możesz wykonać z programu Symfonia ERP Kadry i Płace w oknie Kartoteki\e-Deklaracje.
W oknie Deklaracje podatkowe masz dostęp do wykonanych e-deklaracji. Po zaznaczeniu deklaracji wybierasz kolejno polecenia znajdujące się w górnym menu okna: Weryfikuj, Podpisz, Wyślij, Potwierdzenie.
Po prawidłowym zweryfikowaniu deklaracji, status – Poprawny, możesz przystąpić do ich podpisania.
Zwróć uwagę, aby podczas podpisywania e-deklaracji wybrać ważny certyfikat.
Po podpisaniu deklaracji możesz wysłać je na bramkę Ministerstwa Finansów, a następnie pobrać potwierdzenie UPO.
W oknie Deklaracje podatkowe możesz wydrukować UPO dla deklaracji, które mają status Potwierdzony, jak również wydrukować formularz deklaracji z naniesionym numerem referencyjnym z UPO.
Aby wydrukować Urzędowe Poświadczenie Odbioru:
Zaznacz deklaracje, które mają status Potwierdzony a następnie wybierz ikonę drukarki. Pojawia się okno z ustawieniami wydruku, w którym masz do wyboru wydruk deklaracji lub UPO. Odznacz opcję Drukuj deklarację i wybierz przycisk OK. Wybranie tylko opcji Drukuj Urzędowe Poświadczenie Odbioru wygeneruje podgląd UPO dla zaznaczonych deklaracji.
![]() |
Wybranie tylko opcji Drukuj Urzędowe Poświadczenie Odbioru wygeneruje podgląd UPO dla zaznaczonych deklaracji.
![]() |
Wybranie opcji Drukuj deklarację wyświetli podgląd deklaracji, który jest pobierany bezpośrednio z szablonu deklaracji w bramce Ministerstwa Finansów, ale nie jest to formularz deklaracji w ścisłym znaczeniu. Deklaracja ma nadrukowany numer referencyjny z UPO.
![]() |
Istnieje możliwość wydruku e-Deklaracji PIT na formularzu Ministerstwa Finansów. Jeśli deklaracja została wysłana i potwierdzona to na wydruku umieszczony zostanie również numer referencyjny nadany w UPO. Funkcjonalność ta jest dostępna wyłącznie z okna Kartoteki\ e-Deklaracje.
Aby wydrukować formularz deklaracji PIT-11 z nadrukowanym numerem referencyjnym z UPO:
Zaznacz deklaracje, które mają status Potwierdzony a następnie wybierz przycisk Formularz MF. Pojawia się okno z ustawieniami wydruku, w którym możesz wybrać potrzebne opcje.
![]() |
![]() |
Jeżeli chcesz wysłać PIT-11 zabezpieczonym mailem do pracowników, to zaznacz jako Rodzaj wydruku opcję: Podgląd wydruku\ z zakładkami.
![]() |
W podobny sposób można wysłać inne deklaracje podatkowe.
|
Pamiętaj! Przycisk Formularz MF służy tylko do drukowania deklaracji PIT-11. Pozostałe deklaracje PIT należy drukować z okna Pracownicy. |
|
Powyższa instrukcja obrazuje wysłanie deklaracji do bramki testowej. W celu wysłania deklaracji na bramkę Ministerstwa Finansów należy w Repozytorium Dokumentów w menu Ustawienia/Parametry pracy zaznaczyć opcję Wysyłaj e-deklarację na bramkę Ministerstwa Finansów. |
![]() |
Zapoznaj się z filmem instruktażowym, w którym zaprezentowany jest krok po kroku proces wykonywania i wysyłania e-deklaracji Elektroniczne deklaracje podatkowe w Symfonia Kadry i Płace.