Dotyczy: |
|
Programy Symfonia ERP Kadry i Płace, Symfonia Finanse i Księgowość oraz Symfonia ERP Finanse i Księgowość mają wbudowane mechanizmy tworzenia i wysyłania e-deklaracji PIT, VAT, CIT, JPK (w zależności od modułu) bezpośrednio na bramkę Ministerstwa Finansów.
Nie jest wymagana żadna dodatkowa instalacja. Dostęp do funkcjonalności następuje po zarejestrowaniu licencji e-Deklaracje, której numer rozpoczyna się od EDX.
Aby w pełni korzystać z funkcjonalności e-Deklaracji powinieneś:
- Zarejestrować licencję EDX
- Nadać odpowiednie prawa użytkownikom
Ważne! |
Licencja e-Deklaracje (EDX) przeznaczona jest do jednego programu \ jednej bazy danych, czyli oddzielna licencja dla programu kadrowego i oddzielna dla programu finanse i księgowość.
Jeżeli posiadasz Symfonia ERP Kadry i Płace oraz Symfonia Finanse i Księgowość lub Symfonia ERP Finanse i Księgowość i chcesz korzystać z funkcjonalności e-Deklaracji w każdym programie niezależnie, to powinieneś posiadać dwie licencje do e-Deklaracji. Jeżeli posiadasz tylko jedną licencję e-Deklaracje (EDX), to sam decydujesz, w którym programie będziesz z niej korzystał. Rejestrujesz licencję w tym programie, z którego chcesz wysyłać deklaracje elektronicznie |
Ważne! |
Jeżeli posiadasz licencję wielofirmową, to rejestracji licencji dokonujesz w bazie utworzonej na właściciela licencji, tzw. bazie-matce. Każda firma korzystająca z bazy-matki, dziedziczy wprowadzone w niej licencje. |
I. Sprawdzenie licencji
Sprawdź, czy masz zarejestrowaną licencję dla e-Deklaracji EDX w swoim programie.
Jeśli posiadasz Symfonia ERP Kadry i Płace lub Symfonia 50c Finanse i Księgowość zaloguj się do firmy na użytkownika posiadającego prawa administratora.
Jeżeli posiadasz program Symfonia ERP Finanse i Księgowość uruchom moduł Symfonia ERP Administracja i zaloguj się do firmy na użytkownika posiadającego prawa administratora.
Krok 1. Wybierz z menu Administracja→ Licencje.
Krok 2. Sprawdź na liście licencji oprócz modułu głównego (KIP lub 50c lub FKF) jest widoczna licencja e-Deklaracje, która rozpoczyna się od EDX.
Krok 3. Jeżeli jest, to upewnij się, że jest aktywna oraz sprawdź datę ważności licencji.
Jeżeli nie masz licencji EDX to ją zarejestruj według poniższych wskazówek.
II. Rejestracja licencji
Krok 1. Wybierz przycisk Zarejestruj licencję.
Krok 2. Upewnij się, że dane Nazwa firmy, NIP i Numer klienta są właściwe – powinny się podpowiedzieć, gdy masz już zarejestrowaną licencję dla głównego modułu.
Krok 3. W pozycji: Numery seryjne do wykorzystania w danej bazie: pod zarejestrowanymi numerami licencji, wprowadź swój numer licencji dla EDX-xxxxxx.
Okno rejestracji licencji niezależnie od posiadanego programu wygląda tak samo, prezentuje się tylko inny numer seryjny głównego modułu. W programie Symfonia Finanse i Księgowość będzie taki widok:
Krok 4. Potwierdź wprowadzenie licencji przyciskiem Zarejestruj.
Krok 5. Zgodnie z wyświetlonym komunikatem, poczekaj kilkanaście minut na przetworzenie rejestracji przez serwer licencjonowania. Po odświeżeniu listy licencji przyciskiem Odśwież licencje, licencja EDX będzie już widoczna, możesz sprawdzić jej datę ważności.
2.6. Po ponownym zalogowaniu się do firmy, przejdź do nadania praw użytkownikom.
III. Nadanie praw użytkownikom
Krok 1. Wybierz z menu Administracja → Użytkownicy.
Ważne! |
Niektóre zestawy praw dla użytkownika maja domyślne nadane prawa do obsługi e-deklaracji. Upewnij się, czy Twój Użytkownik ma potrzebne prawa. |
Dostęp do e-Deklaracji wymaga nadania następujących praw dla użytkownika:
- Zakładka Prawo do modułów: dostęp do modułów e-Deklaracje oraz Repozytorium Dokumentów.
W zależności od posiadanego programu lista dostępnych modułów może się różnić. W programie Symfonia 50c Finanse i Księgowość będzie taki widok:
- Zakładka Prawa efektywne: w sekcji Prawa modułu: Repozytorium Dokumentów, Rodzaj: Uprawnienia – e-Deklaracje, zaznacz odpowiednie prawa dla danego użytkownika
Krok 2. Zapisz prawa i zaloguj się ponownie do firmy.
IV. Repozytorium Dokumentów
Wszystkie e-deklaracje wykonywane z danego programu zapisują się w Repozytorium Dokumentów, który jest oddzielny dla każdego modułu. Repozytorium Dokumentów instaluje się automatycznie razem z instalacją programu.
Symfonia Finanse i Księgowość oraz Symfonia ERP Finanse i Księgowość
Krok 1. Uruchom moduł Repozytorium Dokumentów i zaloguj się do firmy.
Krok 2. Wybierz Ustawienia → Parametry pracy.
Krok 3. Upewnij się czy jest zaznaczona opcja Wysyłaj deklaracje na bramkę Ministerstwa Finansów.
Krok 4. Zaznaczenie opcji Wyłącz podgląd deklaracji przed podpisaniem jest przydatne podczas zbiorczego podpisywania wielu deklaracji równocześnie, jeżeli wcześniej deklaracje zostały sprawdzone pod względem poprawności danych.
Symfonia ERP Kadry i Płace
Wyjątkiem jest program Symfonia ERP Kadry i Płace, który ma wbudowane Repozytorium Dokumentów w moduł kadrowy. Dostęp do niego jest z okna Ustawienia → Repozytorium dokumentów.
V. Dostęp do wygenerowanych e-deklaracji
E-Deklaracje zapisują się automatycznie w Repozytorium Dokumentów (Dokumenty\Deklaracje), ale dostęp do nich jest również z modułu głównego:
- Symfonia ERP Kadry i Płace – Funkcje → Kartoteki → e-Deklaracje
- Symfonia Finanse i Księgowość, Symfonia ERP Finanse i Księgowość – Kartoteka deklaracji podatkowych → Lista e-Deklaracji
Masz pytania?
Dołącz do nas! Zaloguj się do Społeczności Klientów Symfonii i zadaj pytanie w obszarze wiedzy,
który Cię interesuje.
Aby zalogować się do naszej społeczność, potrzebujesz konta w Symfonii ID.
Jeśli jeszcze go nie masz – skorzystaj z instrukcji