Artykuł zawiera odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Lista pytań i odpowiedzi będzie sukcesywnie uzupełniana.
- 1. Czy można otworzyć okres płacowy dla jednej osoby, żeby tylko u niej wprowadzić zmiany?
- 2. W kalendarzu pracownika jest zrealizowany ekwiwalent za urlop lub inny dodatkowy składnik, a mimo to na zakładce Płace\Wynagrodzenie w okresie podstawowym nie widać tego elementu. Jak go dołączyć do tego okresu?
- 3. U pracownika, który ma urlop ojcowski, macierzyński lub rodzicielski nie naliczają się składki społeczne, chociaż jest utworzony okres pomocniczy dla zasiłków macierzyńskich.
- 4. Po imporcie deklaracji ZUS DRA do Płatnika nie zgadzają się składki z listami płac. Brakuje m.in. składek na FP i FGŚP. Jak to poprawić?
- 5. Podczas naliczania lub zamykania okresu pojawia się komunikat o niezrealizowanych zdarzeniach w kalendarzu pracownika, firmy lub wzorca.
- 6. Jak mogę wprowadzić do programu urlop wypoczynkowy za poprzedni miesiąc, jeśli okresy płacowe są już zamknięte?
- Komentarze - zapraszamy do Społeczności Klientów Symfonii
1. Czy można otworzyć okres płacowy dla jednej osoby, żeby tylko u niej wprowadzić zmiany?
Tak, można otworzyć okres płacowy bez otwierania pracowników, a następnie otworzyć okres tylko dla wskazanej osoby. Można otworzyć tylko taki okres, za którym w kolejności wypłat nie ma utworzonych okresów korygujących. Przed otwieraniem okresu wykonaj kopię bezpieczeństwa bazy.
- Przejdź do okna Okresy i na danym okresie wybierz polecenie Otwórz okres.
- W pierwszym komunikacie zawierającym treść – Wykonanie operacji spowoduje otwarcie okresu płacowego. Czy chcesz kontynuować? – wybierz: Tak.
- W drugim komunikacie – Czy wraz z otwarciem okresu chcesz również otworzyć wszystkich pracowników w tym okresie? – wybierz: Nie.
- Może się pojawić trzeci komunikat o otworzeniu miesięcy bazowych, ZUS i podatkowych – wybierz: tak.
- Po otworzeniu okresu płacowego przejdź do okna Pracownicy, wybierz okres płacowy, w którym chcesz otworzyć pracownika, znajdź pracownika i z prawego przycisku myszy wybierz polecenie: Otwórz okres dla pracownika.
Więcej szczegółów w instrukcji: [KIP] Jak otworzyć okres płacowy tylko dla jednego pracownika?
2. W kalendarzu pracownika jest zrealizowany ekwiwalent za urlop lub inny dodatkowy składnik, a mimo to na zakładce Płace\Wynagrodzenie w okresie podstawowym nie widać tego elementu. Jak go dołączyć do tego okresu?
Domyślnie dla ekwiwalentu za urlop jest przygotowany szablon pomocniczy ekwiwalent za urlop, dlatego ten wzorzec nie rozlicza się w okresie podstawowym. Aby dodać brakujący składnik do okresu podstawowego, należy dodać go w okresie na zakładce: Rozliczanie.
Aby dodać wzorzec ekwiwalent za urlop do okresu podstawowego:
- Zamknij wszystkie okna w programie.
- Przejdź do okna: Okresy.
- Edytuj otwarty okres podstawowy i przejdź na dolną zakładkę Rozliczanie.
- Na zakładce Rozliczanie dodaj wzorzec Ekwiwalent za urlop i oznacz go czerwoną chorągiewką. Aby dodać wzorzec kliknij ikonkę z zielonym znakiem plus i wybierz polecenie Wzorzec, a następnie z listy wzorców wyszukaj Ekwiwalent za urlop.
- Zapisz zmiany w definicji okresu.
- Przejdź do okna: Pracownicy, wybierz okres podstawowy i na dowolnym nazwisku pracownika z prawego przycisku myszy wybierz polecenie: Odśwież status.
- Otwórz kartotekę pracownika i sprawdź płace; ekwiwalent za urlop powinien już być widoczny.
W podobny sposób możesz dodać inne brakujące wzorce, np. dla premii, nagrody.
Więcej szczegółów w instrukcji: [KIP] Brak widocznego Ekwiwalentu za urlop u pracownika na zakładce Płace / Wynagrodzenie
3. U pracownika, który ma urlop ojcowski, macierzyński lub rodzicielski nie naliczają się składki społeczne, chociaż jest utworzony okres pomocniczy dla zasiłków macierzyńskich.
W okresie podstawowym niepotrzebnie rozliczają się wzorce dla zasiłku macierzyńskiego; należy je odłączyć od okresu podstawowego.
Aby usunąć zasiłki macierzyńskie z okresu podstawowego:
- Zamknij wszystkie okna w programie.
- Przejdź do okna: Okresy.
- Edytuj otwarty okres podstawowy i przejdź na dolną zakładkę Rozliczanie.
- Na zakładce Rozliczanie usuń zestaw wzorców Zasiłki macierzyńskie. Aby usunąć zestaw wzorców kliknij ikonę z pomarańczowym znakiem minus i wybierz polecenie Zestaw wzorców, a następnie z listy zestawów wyszukaj Zasiłki macierzyńskie.
- Zapisz zmiany w definicji okresu.
- Przejdź do okna: Pracownicy, wybierz okres podstawowy i na dowolnym nazwisku pracownika z prawego przycisku myszy wybierz polecenie: Odśwież status.
- Otwórz kartotekę pracownika i sprawdź płace; składki społeczne powinny już być naliczone poprawnie.
Więcej szczegółów w instrukcji: [KIP] Brak naliczonych składek na ubezpieczenie społeczne a urlop ojcowski\macierzyński
4. Po imporcie deklaracji ZUS DRA do Płatnika nie zgadzają się składki z listami płac. Brakuje m.in. składek na FP i FGŚP. Jak to poprawić?
Aby do deklaracji ZUS DRA pobrały się poprawnie składki rozliczone u pracowników, to w oknie Okresy muszą być zamknięte lub naliczone wszystkie okresy z danego miesiąca ZUS. Zamknij lub nalicz kolejno wszystkie okresy z danego miesiąca ZUS, a następnie ponownie wykonaj raport: Deklaracje ZUS – eksport zbiorczy lub ZUS DRA eksport.
Sposób generowania deklaracji ZUS znajduje się w instrukcji: [KIP] Miesięczne deklaracje rozliczeniowe ZUS
5. Podczas naliczania lub zamykania okresu pojawia się komunikat o niezrealizowanych zdarzeniach w kalendarzu pracownika, firmy lub wzorca.
W przypadku wystąpienia komunikatu dotyczącego niezrealizowanych zdarzeń u konkretnego pracownika należy otworzyć jego kartotekę, przejść na zakładkę kalendarz i zweryfikować czy wszystkie zdarzenia są zrealizowane.
W przypadku wystąpienia komunikatów w kalendarzu firmy lub wzorca należy wejść na górę do menu Funkcje/Firma przejść na zakładkę kalendarz i zweryfikować czy nie należy zrealizować lub usunąć zdarzeń.
Wszystkie niezrealizowane zdarzenia możesz również sprawdzić w oknie Dziennik zdarzeń po wybraniu statusu: Niezrealizowane.
Więcej szczegółów w instrukcji: [KIP] Niezrealizowane zdarzenia podczas naliczania\ zamykania okresów płacowych
6. Jak mogę wprowadzić do programu urlop wypoczynkowy za poprzedni miesiąc, jeśli okresy płacowe są już zamknięte?
Program pozwala wprowadzić nieobecność do jednego zamkniętego miesiąca, która będzie rozliczona w bieżącym miesiącu.
W kalendarzu pracownika wprowadź urlop wypoczynkowy.
Podczas zatwierdzania nieobecności program wyświetli komunikat z informacją: Zdarzenie „Urlop wypoczynkowy” wstawione do kalendarza pracownika zostanie rozliczone w następnym okresie kadrowym, gdyż bieżący okres został już zamknięty.
Na zakładce Płace\Wynagrodzenie w bieżącym, otwartym okresie płacowym pojawi się informacja o rozliczeniu urlopu mi.in. w elemencie Liczba dni urlopu rozliczonego w okresie płacowym. Jeżeli pracownik miał wypłacone składniki zmienne uwzględniane w wynagrodzeniu urlopowym, to pokaże się wartość w pozycji: Wynagrodzenie za urlop nierozliczony w poprzednim okresie.
Przykładowa instrukcja: [KIP] Rozliczenie choroby w zamkniętym okresie płacowym