Przygotowaliśmy zbiór pytań i odpowiedzi, które mogą ułatwić Ci przygotowanie wynagrodzeń do wypłaty w programie Symfonia ERP Kadry i Płace.
I. Jak przygotować okresy płacowe, aby wypłacić wynagrodzenie podstawowe w dwóch różnych miesiącach: dla jednej grupy do 10 następnego miesiąca, a dla drugiej grupy lub jednego pracownika - do końca miesiąca.
W takiej sytuacji utwórz dwa okresy podstawowe zgodnie z instrukcją
[KIP] Jak zrobić dwie wypłaty w miesiącu? Jak utworzyć dwa okresy podstawowe?
Pamiętaj o tym, że:
- Obydwa okresy podstawowe muszą mieć zakres dat na cały miesiąc, nawet gdy robisz wypłatę dla pracownika, który jest zatrudniony tylko kilka dni w miesiącu
- Obydwa okresy podstawowe w miesiącu muszą być podzielone wg wzorców porządkowych wybranych w okresie po zaznaczeniu opcji Rozliczaj wyłącznie pracowników przypisanych do grupy/działu, nawet wtedy, gdy w jednym okresie jest wypłata tylko dla jednego pracownika. W przeciwnym razie pracownicy będą mieć podwójnie naliczone wynagrodzenie
- Wszyscy pracownicy, którzy powinni się rozliczać w okresie podstawowym powinni zostać przypisani do odpowiedniego wzorca porządkowego dla danego okresu płacowego z zakresem dat wg miesiąca bazowego okresu.
II. Zatrudniłam/-em nowego pracownika, ale nie ma on systemu wynagrodzeń na zakładce Płace/Wynagrodzenie. Co zrobić, aby pokazały się płace dla tego pracownika?
Sprawdź okresy płacowe. Prawdopodobnie okres podstawowy jest rozliczany wg wzorca porządkowego i ma zaznaczoną opcję Rozliczaj wyłącznie pracowników przypisanych do grupy/działu. Sprawdź, jak nazywa się wzorzec w okresie i dodaj go u pracownika na zakładce Wzorce.
III. Mam zrealizowane rozliczenie umowy zlecenia, wydrukowany rachunek, ale nie mam rozliczenia tej umowy na płacach w żadnym okresie. Co jest przyczyną i jak to naprawić?
W danych kadrowych pracownika w rozliczeniu umowy zlecenia w pozycji Okres płacowy rozliczenia jest wskazany niewłaściwy okres. Odblokuj rozliczenie i wskaż właściwy okres zgodnie z instrukcją
[KIP] Brak rozliczenia umowy zlecenia lub innej umowy cywilnoprawnej na płacach
IV. Zwalniam pracownika i muszę wypłacić mu ekwiwalent za urlop. Zdarzenie w kalendarzu mam zrealizowane, w danych kadrowych jest wyliczona kwota ekwiwalentu ale nie widać ekwiwalentu za urlop na płacach. jak go dodać?
Jeśli chcesz rozliczyć ekwiwalent za urlop w pomocniczej liście płac, to utwórz okres płacowy na podstawie szablonu listy Ekwiwalent za urlop lub dodaj wzorzec ekwiwalent za urlop do okresu podstawowego zgodnie z instrukcją [KIP] Brak rozliczonego Ekwiwalentu za urlop u pracownika na zakładce Płace / Wynagrodzenie
V. Jesteśmy firmą nie uprawnioną do wypłaty zasiłków. Dlaczego u pracownika, który zaczyna urlop macierzyński lub rodzicielski nie mam składek społecznych finansowanych przez ubezpieczonego i płatnika?
Zasiłek macierzyński musi być rozliczony w pomocniczym okresie płacowym, nawet jeśli firma nie wypłaca zasiłków. Utwórz okres pomocniczy jako Zasiłki macierzyńskie.
V. Mam utworzony okres pomocniczy jako zasiłki macierzyńskie. Dlaczego u pracownika, który ma urlop macierzyński lub rodzicielski nie ma składek społecznych finansowanych przez ubezpieczonego i płatnika od wynagrodzenia wypłacanego w okresie podstawowym?
W okresie podstawowym rozliczają się niepotrzebnie wzorce dla zasiłku macierzyńskiego. Usuń je od okresu podstawowego zgodnie z instrukcją [KIP] Brak naliczonych składek na ubezpieczenie społeczne a urlop ojcowski\macierzyński
VI. Dlaczego składnik, dla którego jest utworzony okres pomocniczy, np. ekwiwalent za urlop, premia, macierzyński rozlicza się drugi raz w okresie podstawowym?
Wzorzec dla tego składnika rozlicza się również w okresie podstawowym. W edycji okresu podstawowego na zakładce Rozliczanie znajdź wzorzec dla składnika, którego nie chcesz rozliczać w podstawowej liście i usuń go poleceniem Odłącz→ Wzorzec tak jak w przykładowej instrukcji [KIP] Podwójne rozliczenie zasiłku macierzyńskiego
Ważne! |
Jeśli nie chcesz rozliczać jakiegoś wzorca w okresie, to usuń go. Samo odznaczenie chorągiewki przed wzorcem nie jest wystarczające. |
VII. Pracownik jest zatrudniony w trakcie miesiąca. Jak program wylicza kwotę wynagrodzenia zasadniczego?
Wynagrodzenie zasadnicze w sytuacji zatrudnienia lub zakończenia zatrudnienia w trakcie miesiąca jest wyliczane zgodnie z § 12. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29.05.1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy.
Przykład:
Pracownik zatrudniony 13.01.2025 na cały etat z wynagrodzeniem zasadniczym 6000 zł.
Norma miesięczna - 168 godzin
Liczba godzin nieprzepracowanych przez pracownika w okresie 1-12 stycznia to 48 godzin
6000/168 = 35,71
35,71*48 = 1714,08
6000 - 1714,08 = 4285,92
Wynagrodzenie za czas przepracowany od 13 do 31 stycznia wynosi 4285,92 zł.
§ 12. 1. W celu obliczenia wynagrodzenia, ustalonego w stawce miesięcznej w stałej wysokości, za przepracowaną część miesiąca, jeżeli pracownik w tym miesiącu był nieobecny w pracy z innych przyczyn niż niezdolność do pracy spowodowana chorobą, i za czas tej nieobecności nie zachowuje prawa do wynagrodzenia - miesięczną stawkę wynagrodzenia dzieli się przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu i otrzymaną kwotę mnoży się przez liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy z tych przyczyn. Tak obliczoną kwotę wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc. 2. Przepis ust. 1 stosuje się także w przypadku obliczania wynagrodzenia pracownika, ustalonego w stawce miesięcznej w stałej wysokości, gdy okres pozostawania pracownika w stosunku pracy nie obejmuje pełnego miesiąca. |
VIII. Pracownik na 1/2 etatu został zatrudniony w trakcie miesiąca. Dlaczego program wylicza zawyżoną kwotę wynagrodzenia zasadniczego?
Aby program policzył prawidłowo wynagrodzenie pracownika na część etatu, dodaj pracownikowi wzorzec z harmonogramem, w którym jest określona norma miesięczna czasu pracy dla tej części etatu, np. standardowy wzorzec Pracownik 1/2 etatu.
IX. Jak wprowadzić nową stawkę dla ubezpieczenia wypadkowego?
Wprowadź wartość w danych kadrowych firmy w zestawie ZUS→ Parametry ZUS (ustawowe) wg instrukcji [KIP] Zmiana wartości % składki na ubezpieczenie wypadkowe
Ważne! |
Pamiętaj o przeliczeniu rozliczeń umów zleceń, które zostały wstawione wcześniej, a powinny być rozliczone wg nowej stawki wypadkowej. |
X. Dlaczego deklaracja ZUS DRA nie zgadza się z listami płac?
Wartości dla firmy pobierane są do deklaracji ZUS dopiero po zamknięciu lub naliczeniu okresów płacowych w oknie Okresy. Nalicz lub zamknij wszystkie okresy dla danego miesiąca ZUS i wykonaj ponownie deklaracje ZUS zgodnie z instrukcją [KIP] Deklaracje ZUS – eksport zbiorczy
XI. Program nie wylicza u pracownika kwoty zmniejszającej podatek lub przy próbie naliczenia okresu dla pracownika pojawia się komunikat o błędzie #KONFLIKT!
Kwota zmniejszająca podatek nie będzie naliczona, jeżeli termin wypłaty w okresie płacowym jest późniejszy niż data zakończenia pracy.
W danym miesiącu podatkowym u pracownika może być aktywny tylko jeden wzorzec dotyczący kwoty zmniejszającej podatek.
Zapoznaj się z instrukcjami:
[KIP] Komunikat: kwota zmniejszająca podatek ustawowa - #KONFLIKT!
[KIP] Zmiana zasad rozliczania kwoty zmniejszającej podatek od 1.01.2023 r.
Masz pytania?
Dołącz do nas! Zaloguj się do Społeczności Klientów Symfonii i zadaj pytanie w obszarze wiedzy, który Cię interesuje.
Aby zalogować się do naszej społeczność, potrzebujesz konta w Symfonii ID.
Jeśli jeszcze go nie masz – skorzystaj z instrukcji