Sprawozdanie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych za rok 2023 - poprawka
Poprawka dotyczy:
- prawidłowej prezentacji korekt in minus, które pomniejszają wartość należności i zobowiązań,
- prawidłowej prezentacji zapłat za faktury wykluczone.
Wczytanie raportu
Część praktyczna - instrukcja
Pierwszy krok – wczytanie zapytania
W pierwszym kroku, należy uruchomić Management Studio (przy wyłączonym programie Symfonia). Następnie odszukać bazę danych, do której ma być wczytane zapytanie (rys. 1)
Rysunek 1
Jeśli nie wiemy, jaka jest nazwa bazy, do której ma być wczytane zapytanie, wówczas należy w oknie uruchamiania programu Symfonia kliknąć prawym przyciskiem myszy na nazwie firmy w oknie uruchamiania firmy i wyedytować konfigurację bazy danych na serwerze (rys. 2 i 3).
Rysunek 2
Rysunek 3
Zaznaczając w oknie Management Studio nazwę bazy (w przykładzie nazwa bazy „Raport”), należy wybrać w górnym menu ikonę otworzenia pliku i należy wskazać plik z zapytaniem (rys. 4).
Rysunek 4
Rysunek 5
Po wczytaniu zapytania, należy je uruchomić przyciskiem Execute, zwracając uwagę na to, aby kontekstem dla zapytania była wybrana baza (rys. 5).
Rysunek 6
W efekcie uruchomienia zapytania, jeśli wszystko przebiegnie poprawnie, powinien być wyświetlony komunikat, jak na rys. 6.
Rysunek 7
W efekcie wykonania tych czynności w SmartBI, zostanie poprawione zapytanie, które będzie pobierało z bazy danych prawidłowe dane. Aby wczytać poprawiony raport, należy uruchomić polecenie wg ścieżki widocznej na rys. 7.
Drugi krok – wczytanie raportu
Rysunek 8
W oknie widocznym na rys. 8, należy wprowadzić zakres dat, który obejmie okres za który będzie generowany raport.
Rysunek 9
W otworzonym oknie, należy otworzyć polecenie „Zapisz jako” i w okienku widocznym na rys. 10 wprowadzamy nową nazwę raportu.
Rysunek 10
Zamykamy raport. Na liście raportów powinien pojawić nowy raport (rys. 11). Należy go uruchomić.
Rysunek 11
Rysunek 12
Po otworzeniu raportu, korzystając z ikony „Otwórz” w górnej części okna (rys. 12), pobieramy nowy raport, wcześniej zapisany na dysku. W przykładzie raport został zapisany w katalogu: C:\RZP2023.
Rysunek 13
Rysunek 14
Wczytany raport trzeba zapisać. Zamknąć wszystkie okna i po ponownym otworzeniu raport powinien zasilić się danymi z programu. Na arkuszu [Tabela] umieszczony jest licznik wierszy, które zapytanie wprowadziło na arkusz [Dane]. W obecnym raporcie (poprawionym), został dodany arkusz [Roboczy], na którym są wprowadzone formuły do 25 000 wierszy. Zadaniem formuł jest automatyzacja porządkowania danych. Jeśli w liczniku na arkuszu [Tabela] pojawi się liczba większa niż 25 000, wówczas na arkuszu [Roboczy] trzeba przeciągnąć formuły do wiersza zgodnego z liczbą podaną na liczniku, czyli liczbą pobranych wierszy z danymi na arkuszu [Dane].
Rysunek 15
Obsługa raportu
- Weryfikacja kont księgowych w komórkach C3, D3, E3, C4, D4, E4. W komórkach tych trzeba wpisać konta, na których księgowane są odpowiednio należności i zobowiązania.
- Transakcje, które mają być wykluczone, należy nadać w rozrachunkach znacznik „N”. Można nadać inny znacznik, ale wówczas trzeba też zmienić oznaczenie w komórce C5, na arkuszu „Tabela”,
- Zaliczki, by były prawidłowo prezentowane w raporcie, powinny być ewidencjonowane z wykorzystaniem oznaczenia „Zaliczka” w rozrachunkach (rys. 16).
Rysunek 16
Arkusze „Roboczy” i „Tabela” są arkuszami pomocniczymi. Arkuszem z danymi do raportu jest arkusz „Raport”.