Problem:
Podczas próby dodania nowego kontrahenta w : R2fk, R2księga, R2faktury i R2firma mogą Państwo otrzymać komunikat:
Nie udało się połączenie z bramką https://sprawdz-status-vat.mf.gov.pl.
|
Z naszej analizy wynika, że Ministerstwo Finansów najprawdopodobniej podjęło decyzję o wyłączeniu dedykowanego API, umożliwiającego sprawdzanie statusu podatnika VAT, bez wcześniejszego komunikowania o tym fakcie. W związku z tym, metoda weryfikacji statusu podatnika ze stroną GUS przestała działać. |
Rozwiązanie:
1. Na ten moment, aby dodać nowego kontrahenta należy wyłączyć kontrolę statusu VAT. Można to zrobić poprzez: każdorazowe wyłącznie przy dodawaniu kolejnego kontrahenta jak i globalnie poprzez wyłączenie sprawdzania statusu VAT nowych dostawców/odbiorców (w menu Ustawienia –> Konfiguracja –> zakładka Kontrahenci –> sekcja Kontrola Statusu VAT).
Po dodaniu nowego kontrahenta istnieje opcja sprawdzenia na wykazie podatników VAT (biała lista) – funkcjonalność jest dostępna spod prawego przycisku myszy na danym odbiorcy/dostawcy w oknie Kontrahenci i umożliwi ona weryfikację, czy dany kontrahent jest czynnym płatnikiem VAT (funkcjonalność jest dostępna od wersji MAXI programu).
Ze względu na brak możliwości sprawdzenia w oknie wysyłki JPK statusu VAT dostawców i odbiorców z pliku, radzimy przed wysyłką weryfikację statusu poprzez ww. funkcjonalność sprawdzania na wykazie podatników VAT (na białej liście) bądź poprzez stronę Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT.
2. Dla bardziej zaawansowanych użytkowników, istnieje możliwość skorzystania z pliku C:\STVATOLD.R2. Utworzenie takiego pliczku tekstowego i wgranie go do katalogu C:\ (zawartość pliku jest nieistotna) spowoduje, że program automatycznie będzie testował status VAT korzystając z ministerialnej strony Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT. Weryfikacja statusu może jednak trwać nieco dłużej niż odbywało się to za pomocą API.
|
Wskazówka: |
Nie posiadamy informacji kiedy dotychczasowy kształt funkcjonalności zostanie przywrócony i jeśli to konieczne – czy będą ewentualnie wymagane po naszej stronie dodatkowe prace. Oczywiście na bieżąco monitorujemy sytuację i w przypadku jakichkolwiek zmian zostaną Państwo przez nas o nich powiadomieni.
__________________________________________________________________________________________________________
Masz dodatkowe pytania dotyczące tego artykułu? Zadaj je w Społeczności Klientów Symfonii.
Nasza Społeczność skupia specjalistów, praktyków korzystających na co dzień z oprogramowania Symfonii, a także specjalistów Zespołu Wsparcia Technicznego Produktu, wdrożeniowców rozwiązań Symfonii oraz partnerów.
Aby przejść do Społeczności:
- Kliknij link poniżej - Zadaj pytanie Społeczności;
- Jeśli nie zrobiłeś tego wcześniej, zaloguj się przy użyciu Symfonia ID;
- Wybierz interesujący Cię obszar;
- Sprawdź czy ktoś nie zadał już tego pytania;
- Dodaj nowy wpis.
Zapraszamy Zadaj pytanie Społeczności
___________________________________________________________________________________________________________