Funkcjonalność rozliczania wynagrodzeń w programie Symfonia Kadry i Płace odbywa się w oparciu o okresy płacowe. Program umożliwia dodawanie wielu różnych okresów płacowych. Zwykle tworzy się jeden okres podstawowy, w którym rozliczana jest pensja zasadnicza. Dodatkowo można utworzyć kilka okresów pomocniczych, w których będą rozliczane umowy cywilnoprawne lub inne składniki wynagrodzenia np. premie, nagrody, zasiłki.
I. Tworzenie okresu podstawowego (szablon podstawowy).
W programie dla tworzenia okresów podstawowych są zdefiniowane dwa rożne typy szablonów list płac: Podstawowy oraz Podstawowy pełny.
.png)
.png)
Jeżeli pracownikowi zostanie przyznany dodatkowy składnik wynagrodzenia np.: trzynastka i nie zostanie utworzony pomocniczy okres do wypłaty trzynastki na szablonie list płac Trzynastka, to kwota przyznanej trzynastki nie zostanie w ogóle rozliczona na Płacach.
Jeżeli firma nie będzie tworzyć okresu pomocniczego dla wypłaty trzynastki i kwota przyznanej trzynastki miałaby być rozliczana wraz z wynagrodzeniem zasadniczym w okresie podstawowym, wówczas należy we właściwościach okresu podstawowego dodać wzorzec, który ma być rozliczany wraz z okresem podstawowym. Następnie dodany wzorzec należy oznaczyć czerwoną flagą.
.png)
.png)

II. Ustawianie rozliczania szablonu okresu pomocniczego razem z szablonem podstawowym.
Jeżeli okres podstawowy budowany jest na podstawie szablonu list płac Podstawowy i firma chciałaby rozliczać daną grupę składników zawsze razem z okresem podstawowym nie trzeba za każdym razem dodawać danego wzorca do rozliczania we właściwościach okresu, można wprowadzić takie ustawienie na stałe.
Przykładowo w celu rozliczania świadczenia socjalnego nieopodatkowanego w okresie podstawowym z szablonem listy płac Podstawowy należy wybrać Kartoteki\Szablony list płac, rozwinąć Szablony list płac, wybrać dany szablon i w oknie po prawej stronie w sekcji Rozliczanie szablonu zaznaczyć opcję Rozliczaj szablon razem z okresem ‘Podstawowym’.


|
Pamiętaj! Wprowadzone zmiany będą miały zastosowanie do tych okresów, które dopiero będą tworzone. Zmiany w definicji szablonu może przeprowadzić użytkownik posiadający prawo efektywne z rodzaju Uprawnienia płacowe – Modyfikacja definicji list płac. |
III. Tworzenie okresu podstawowego (szablon podstawowy pełny).
W programie dla tworzenia okresów podstawowych są zdefiniowane dwa rożne typy szablonów list płac: Podstawowy oraz Podstawowy pełny.

Rozliczenie w jednym okresie na podstawie szablonu Podstawowy pełny nie obsługuje sytuacji, gdy ten sam element ma różne wartości w danym okresie płacowym, np.: różne tytuły ubezpieczenia. W takiej sytuacji do rozliczenia pozostałych wartości należy tworzyć okresy pomocnicze np.: dla umów cywilnoprawnych.
Jeżeli zostanie utworzony okres podstawowy na podstawie szablonu listy Podstawowy pełny oraz zostaną utworzone dodatkowe okresy pomocnicze, np. dla umów cywilnoprawnych, zasiłku macierzyńskiego, to od okresu podstawowego pełnego na zakładce Rozliczanie należy odłączyć zestaw wzorców, na podstawie którego utworzony jest okres pomocniczy.



|
Pamiętaj! Jeżeli pomocniczy zestaw wzorców nie zostałby odłączony od okresu zbudowanego na szablonie Podstawowy pełny wówczas spowodowałoby to podwójne rozlicznie danego składnika wynagrodzeń np.: zasiłek macierzyński rozliczałby się w okresie podstawowym oraz w okresie pomocniczym. |