Zgodnie z art. 23 ustawy z dnia 4.10.2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych co 4 lata pracodawca ma obowiązek dokonać wpłat do instytucji finansowej za pracowników, którzy wcześniej zrezygnowali z udziału w programie, chyba że pracownik ponownie złoży rezygnację w określonym terminie.
Art. 23. 6. Co 4 lata, od dnia 1 kwietnia, podmiot zatrudniający dokonuje wpłat za uczestnika PPK, o którym mowa w ust. 2, chyba że uczestnik PPK ponownie zrezygnuje z dokonywania wpłat do PPK, składając podmiotowi zatrudniającemu deklarację, o której mowa w ust. 2.
Co oznacza wznowienie wpłat do PPK w praktyce?
W bardzo przystępny sposób jest to przedstawione w poradnikach i artykułach na stronie PFR:
Poradnik jakie czynności w związku z autozapisem można wykonać w programie zawarte są w tej instrukcji:
[KIP] Co należy zrobić w programie w związku z autozapisem PPK?
Najważniejsze terminy i informacje.
28 luty 2023 r.
- Tracą ważność wszystkie rezygnacje pracowników z udziału w PPK złożone do tego dnia;
- Do tego dnia pracodawca obowiązany jest dopełnić obowiązku informacyjnego wobec osób, które złożyły rezygnację z PPK, o wznowieniu dokonywania wpłat od 1.04.2023;
- do 28.02.2023 osoby między 55 a 70 r. ż. mogą złożyć wniosek o naliczanie i dokonywanie wpłat w ramach autozapisu do PPK od 1.04.2023.
Marzec 2023
- Obowiązek naliczania i pobierania wpłat do PPK za pracowników między 18 a 55 r. ż., które nie złożą ponownej rezygnacji z PPK od 1.03.2023;
- Obowiązek zawarcia umowy o prowadzenie z pracownikiem, który wcześniej złożył rezygnację, ale nigdy nie był uczestnikiem PPK i nie złożył ponownej rezygnacji po dniu 1.03.2023;
- Obowiązek wznowienia naliczania wpłat PPK za pracownika, który był już uczestnikiem PPK, ale złożył później rezygnację z PPK i nie złożył jej ponownie po dniu 1.03.2023.
1 kwietnia 2023
- Obowiązek dokonywania wpłat do PPK za pracowników, którzy nie złożyli ponownej rezygnacji z PPK po dniu 1.03.2023.
![]() |
Pamiętaj! Dokonywanie wpłat za uczestnika PPK oznacza faktyczne przekazanie wpłat do instytucji finansowej, które zostały wcześniej naliczone i pobrane z wynagrodzeń pracowników. Wpłat do PPK dokonuje się począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek o dokonywanie wpłat do PPK. Oznacza to, że wpłaty do PPK należy naliczyć i pobrać już w miesiącu złożenia tego wniosku i dokonać tych wpłat w miesiącu następnym. |
W jaki sposób Symfonia ERP Kadry i Płace wesprze użytkownika w obsłudze procesu autozapisu PPK?
Od wersji 2022.2.b została wprowadzona funkcjonalność mająca na celu wsparcie użytkownika w procesie ponownego zapisu pracowników (w rozumieniu ustawy o PPK) do Pracowniczych Planów Kapitałowych po 4 latach.
W oknie Zarządzanie PPK została dodana nowa zakładka Wznowienie po 4 latach (autozapis), w której są dostępne 3 filtry wyszukiwania pracowników:
- obowiązek informacyjny - program podpowie osoby między 18 a 70 r. ż., którym należy przekazać informację o ponownym zapisie do PPK;
- do wznowienia po 4 latach (autozapis) - pokażą się osoby między 18 a 55 r.ż., które nie są aktywnymi uczestnikami (pracownicy z rezygnacją z PPK wstawioną w programie oraz pracownicy, którzy nie mają wprowadzonej rezygnacji w programie ale jednocześnie nie są zgłoszeni w programie do PPK);
- ze wznowieniem po 4 latach (autozapis) - pracownicy, którym użytkownik wstawi zdarzenie PPK Wznowienie po 4 latach (autozapis).
Szczegółowy opis funkcjonalności dostępny jest w opisie zmian do wersji tutaj
Nowe raporty:
Informacja o wznowieniu dokonywania wpłat do PPK - wydruk zawierający informację dla pracownika o wznowieniu dokonywania wpłat do PPK i możliwości złożenia rezygnacji.
Rezygnacja z PPK - zaktualizowany wzór deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.
Obydwa raporty można wykonać z okna Zarządzanie PPK dla zaznaczonych pracowników.
Raporty można wydrukować, zapisać w PDF lub w Word albo wysłać mailem do pracowników.
___________________________________________________________________________________________________________
Masz dodatkowe pytania dotyczące tego artykułu? Zadaj je w Społeczności Klientów Symfonii.
Nasza Społeczność skupia specjalistów, praktyków korzystających na co dzień z oprogramowania Symfonii, a także specjalistów Zespołu Wsparcia Technicznego Produktu, wdrożeniowców rozwiązań Symfonii oraz partnerów.
Aby przejść do Społeczności:
- Kliknij link poniżej - Zadaj pytanie Społeczności;
- Jeśli nie zrobiłeś tego wcześniej, zaloguj się przy użyciu Symfonia ID;
- Wybierz interesujący Cię obszar;
- Sprawdź czy ktoś nie zadał już tego pytania;
- Dodaj nowy wpis.
Zapraszamy Zadaj pytanie Społeczności
___________________________________________________________________________________________________________