FAQ dla PPK, najczęściej zadawane pytania.
Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące obsługi Pracowniczych Planów Kapitałowych.
Przygotowaliśmy również listę najważniejszych czynności do wykonania w programie: Wprowadzenie do obsługi PPK w Symfonia Kadry i Płace w pigułce
Jeżeli nie znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania, zadaj pytanie online, korzystając z serwisu eBOK Symfonia Elektroniczne Wsparcie Techniczne - skuteczna i szybka pomoc
Wszelkie informacje w zakresie merytorycznym można śledzić na portalu internetowym prowadzonym przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) mojeppk.pl Na stronie internetowej dostępnych jest wiele materiałów do pobrania, w których znajdują się między innymi szczegółowe wytyczne dla pracodawców.
PPK w praktyce: Poradnik PPK dla kadr i płac
Zagadnienia prawne w zakresie Ustawy o PPK
Przypominamy, że wszystkie ważne informacje na temat obsługi PPK w programie Symfonia Kadry i Płace zamieszczamy na bieżąco na stronie internetowej Centrum Pomocy
|
Uwaga! Kopia bezpieczeństwa bazy danych powinna być wykonywana na bieżąco.
Jeżeli do obsługi PPK korzystasz z API jako Połączenie zewnętrzne przez API, to operacje dokonywane z okna PPK są nieodwracalne (np. zgłaszanie pracowników do PPK, czy generowanie deklaracji o wpłatach). Jeżeli chcesz cofnąć wcześniej zatwierdzoną deklarację należy odtworzyć kopię bezpieczeństwa.
Jeżeli dopiero rozpoczynasz pracę z PPK i chcesz przetestować proces zgłaszania pracowników, podając nieprawidłową datę przystąpienia, najlepiej to zweryfikować po założeniu ‘fikcyjnych’ pracowników w systemie, albo sprawdzić mechanizm na bazie Demo. Bazę Demo można utworzyć w oknie Lista Firm poprzez wybranie opcji Dodaj firmę/Zakładanie firmy demonstracyjnej. |
Lista pytań:
- Czy z programu Symfonia Kadry i Płace można wysyłać pliki z listą pracowników i informacjami o naliczonych wpłatach PPK do instytucji finansowej?
Tak, program generuje pliki XML\PPK z rejestracją pracowników, deklaracjami uczestników oraz deklaracjami wpłat. Funkcjonalność taka jest dostępna po wykupieniu licencji Plany Emerytalne.
- Czy w programie jest możliwa synchronizacja danych z instytucją finansową za pośrednictwem API?
Tak, obecnie jest możliwa synchronizacja za pośrednictwem API z trzema instytucjami: Aviva, Alianz, Axa. Funkcjonalność ta wymaga wykupienia licencji Plany emerytalne – automatyczna integracja.
Pliki XML\PPK są generowane dla wszystkich instytucji finansowych.
- Firma wybrała inną Instytucję Finansową PPK niż Aviva, Alianz i Axa, czy program generuje pliki do innych instytucji?
Tak, program generuje pliki XML\PPK w standardowym formacie, który jest wspólny dla wszystkich instytucji finansowych.
Domyślnie sposób komunikacji z instytucją finansową jest ustawiony właśnie przez pliki XML\PPK. Funkcjonalność taka jest dostępna w ramach aktywnej licencji Plany Emerytalne.
- Mam wybraną instytucję finansową, która na stronie internatowej nie importuje bezpośrednio pliku XML ani PPK. Jak postąpić w celu wczytania pliku na stronie instytucji?
Systemy instytucji finansowych: PKO TFI; Compensa TU na Życie S.A. Vienna Insurance Group; Pocztylion-Arka PTE S.A., nie importuje bezpośrednio pliku XML\PPK generowanego przez program Symfonia Kadry i Płace, ale dostarczają narzędzie konwertujące ten plik na swój format.
Sprawdź na stronie instytucji albo skontaktuj się ze swoim opiekunem dowiedz się, jaki mechanizm importu plików przygotowała wybrana przez Ciebie instytucja.
Np. w systemie IPPK wygląda to następująco:
Wygenerowany plik należy zaimportować opcją Wczytaj XML.
- Mam wykupioną licencję Plany emerytalne, jak uzyskać dostęp do okna Zarządzenie PPK?
Po otrzymaniu licencji Plany emerytalne należy użytkownikowi nadać prawo Dostęp do zarządzania PPK. W tym celu przejdź do okna Administracja\ Użytkownicy. Zaznacz użytkownika i na zakładce Prawa efektywne zaznacz prawo Dostęp do zarządzania PPK. Instrukcja
Po zapisaniu prawa przeloguj się w programie. Okno PPK będzie już aktywne.
- Od jakich czynności najlepiej zacząć, aby właściwe przygotować program do obsługi PPK zgodnie z preferencjami danej firmy.
W programie wprowadzane są domyślne ustawienia do obsługi PPK, ale niektóre z nich należy wprowadzić lub sprawdzić samodzielnie, w zależności od potrzeb danej firmy.
Listę najważniejszych czynności znajdziesz w instrukcji: Wprowadzenie do obsługi PPK w Symfonia Kadry i Płace w pigułce
- Proszę wskazać krótko w jakiej kolejności odbywa się proces obsługi PPK w programie.
Poniżej najważniejsze punkty procesu wymiany plików pomiędzy Instytucją finansową PPK a programem Symfonia Kadry i Płace:
1. Sprawdź ustawienia programu zgodnie z instrukcją Wprowadzenie do obsługi PPK w Symfonia Kadry i Płace w pigułce
2. Pracownikom spełniającym kryteria wstaw zdarzenie PPK przystąpienie albo PPK rezygnacja.
3. Wygeneruj zgłoszenia uczestników PPK (patrz pytanie nr 22)
4. Jeżeli instytucja podczas wymiany danych będzie wymagała numeru IDPPK albo Nr konta w instytucji, zaimportuj te dane pobrane od instytucji (patrz pytanie nr 23).
5. Wygeneruj pierwszorazowe deklaracje pracowników – nie wszystkie instytucje finansowe wymagają takiej deklaracji. W systemie deklaracje powinny być wykonane (patrz pytanie nr 23).
6. Po przygotowaniu i naliczeniu wynagrodzeń dla pracowników zamknij okresy płacowe
7. W oknie Zarządzenie PPK generuj co miesiąc deklaracje o wpłatach.
8. W oknie Administracja/Licencje dla licencji KIP (Kadry i Płace) nie mam aktywnej funkcjonalności dodatkowej Plany emerytalne. Czy bez dodatkowej licencji mogę naliczyć wpłaty do PPK?
Standardowa wersja programu Symfonia Kadry i Płace bez dodatkowej licencji Plany emerytalne obejmuje obsługę PPK w zakresie rozliczenia wpłat PPK w wynagrodzeniach pracowników.
Aby uruchomić naliczanie wpłat PPK dla pracownika należy w kalendarzu pracownika wstawić zdarzenie PPK przystąpienie.
Bez wykupywania dodatkowych funkcjonalności program daje m.in. możliwość:
- wprowadzenia u pracownika przystąpienia, rezygnacji, wysokości wpłat, wznowienia uczestnictwa, zmianę w wysokości wpłat, zakończenie uczestnictwa po 60 r.ż. lub zwrot wpłat.
- Obniżenia wpłaty podstawowej pracownika, którego wynagrodzenie jest niższe niż 120% minimalnego wynagrodzenia.
- Prawidłowego naliczenia listy płac i wykazywania wpłat PPK w deklaracji ZUS RCA oraz doliczenia wpłaty pracodawcy do przychodu opodatkowanego w deklaracji PIT-11.
Podstawowa funkcjonalność programu (bez dodatkowej licencji Plany emerytalne) nie posiada możliwości wymiany informacji z Instytucjami Finansowymi: takiej jak np.: generowanie deklaracji o zgłoszeniu pracownika do PPK oraz deklaracji o wysokości wpłat, przekazywania informacji o rezygnacji lub przystąpieniu.
- Jakie dodatkowe korzyści daje licencja Plany emerytalne?
Wykupienie funkcjonalności Plany Emerytalne, aktywuje dodatkowe okno Zarządzanie PPK, które m.in. umożliwia wyszukiwanie i filtrowanie pracowników spełniających kryteria przystąpienia do PPK, generowanie danych do przekazania instytucji finansowej (w skrócie IF) poprzez pliki XML. Deklaracja o wysokości naliczonych wpłat PPK za każdego pracownika jest generowana co miesiąc do Instytucji Finansowej.
Plik XML można zaimportować do każdego systemu instytucji finansowej, logując się na platformę dowolnej instytucji finansowej.
Natomiast aby wygenerowane dane automatycznie przesyłały się do IF: (oznacza to, że dane będą przesyłane bezpośrednio z programu Kadry i Płace do platformy instytucji bez konieczności logowania się na stronę internetową instytucji) to należy mieć również dostęp do licencji o nazwie Plany emerytalne- automatyczna integracja, tzw. API (PPK). Opcja dostępna dla Aviva, Alianz, Axa.
- Gdzie wprowadzić dane autoryzacyjne dla automatycznego połączenia dla Aviva, Alianz, Axa?
Przed przystąpieniem do obsługi PPK należy określić sposób komunikacji z instytucją finansową. Przejdź do okna Ustawienia\Komunikacja\PPK.
Jeżeli posiadasz licencje Plany emerytalne- automatyczna integracja i masz wybraną instytucją finansową obsługiwaną w ramach API zaznacz opcję Połączenie zewnętrzne przez API, wybierz instytucję i zapisz zmiany.
Jeśli masz już umowę z instytucją finansową wybierz przycisk Ustaw dane autoryzacyjne Instrukcja.
Dla Avivy wprowadź Secret CODE (nie zaznaczaj opcji posiadam numer umowy)
Dla Axa i Alianz wprowadź Kontrakt ID i hasła. Zapoznaj się z instrukcją: PPK API z ALLIANZ i AXA – skąd pobrać dane autoryzujące do ustawienia API w Symfonia Kadry i Płace
- Część pracowników zrezygnowała z PPK. Czy mam tę informację wprowadzić do programu?
Tak. Takim pracownikom w dniu złożenia rezygnacji należy zrealizować w kalendarzu zdarzenie PPK rezygnacja.
- Jakie dane muszę ustawić w danych kadrowych w oknie Firma w zestawie Pracowniczy Plan Kapitałowy (PPK) zanim rozpocznę wprowadzanie pracowników do PPK?
W oknie Firma w zależności od tego, w której grupie podmiotów się znajdujesz, zmień datę w elemencie Ustawowy termin przystąpienia do PPK.
Zdecyduj, czy zostawiasz domyślne ustawienie dla parametru Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK.
Przy obsłudze PPK za pomocą wymiany plikami możesz dodać dla celów informacyjnych wartości dla Umowy PPK.
Nie dodawaj żadnego wiersza w elemencie PPK uczestnika. Jest to element wspólny zestawu PPK, który uzupełnia się tylko indywidualnie u pracowników za pomocą wstawiania zdarzeń PPK przystąpienie albo PPK rezygnacja.
Listę najważniejszych czynności znajdziesz w instrukcji: Wprowadzenie do obsługi PPK w Symfonia Kadry i Płace w pigułce
- Jak wprowadzić pracowników do PPK?
W kalendarzu pracownika w dniu podpisania umowy o prowadzenie PPK zrealizuj zdarzenie PPK przystąpienie. Następnie w oknie Zarządzanie PPK, możesz wygenerować zgłoszenie dla uczestników PPK.
- U pracowników na zakładce Dane Kadrowe, w zestawie Pracowniczy Plan Kapitałowy (PPK), w elemencie Dane w instytucji znajdują się pozycje: IDPPK oraz Nr konta w instytucji. Co to są za identyfikatory i kiedy należy je uzupełnić?
IDPPK jest to dodatkowy identyfikator ewidencji PPK a nr konta w instytucji to numer rachunku pracownika nadawany przez instytucję finansową
Numery te nie są nadawane automatycznie przez wszystkie instytucje. Wymaga to indywidualnych ustaleń z instytucją finansową PPK.
Nadanie uczestnikowi tych numerów jest odpowiedzią instytucji finansowej PPK na proces zgłoszenia uczestnika PPK przez pracodawcę. Pozycje to stanowić będą dodatkowy identyfikator uczestnika przy przekazywaniu deklaracji rozliczeniowych do PPK.
Jeżeli instytucja finansowa nadała takie numery możesz je zaimportować w oknie Zarządzanie PPK za pomocą opcji Importuj dane.
- Jak sprawdzić w programie Symfonia Kadry i Płace unikalny numer identyfikacji informatycznej pracowników wprowadzonych do programu? Numer ten jest mi potrzebny dla Instytucji Finansowej PPK.
Podczas generowania plików XML\PPK dla Instytucji Finansowej w oknie Zarządzanie PPK, system automatycznie pobiera identyfikator informatyczny dla pracowników. Identyfikator ten to nr ID pracownika.
Możesz sprawdzić jaki numer ID jest przypisany do każdego pracownika w systemie. W tym celu w głównym oknie Pracownicy, na dowolnym pracowniku wybierz menu kontekstowe z prawego przycisku myszy i wskaż polecenie Parametry wyświetlania. Zaznacz ID i Zapisz zmiany. Pojawi się kolumna ID, w której prezentowany jest numer ID pracownika. Widok kolumn z okna Pracownicy możesz przenieść do Excela, korzystając z polecenia dostępnego w menu kontekstowym z prawego przycisku myszy Eksport danych/ Skopiuj arkusz do schowka. Po otworzenia arkusza Excela wklej dane, np. skrótem klawiszowym CTRL+V.
- Jak mogę wyszukać osoby, które powinny przystąpić do PPK?
Jeżeli posiadasz aktywną licencję Plany emerytalne przejdź do okna Zarządzanie PPK. Wybierz filtr do przystąpienia. System wyświetli osoby, które powinny przystąpić a nie mają jeszcze wprowadzonego zdarzenia PPK przystąpienie, ani PPK rezygnacja.
Widok do przystąpienia prezentuje pracowników spełniających w dniu wyszukiwania (data systemowa Windows) kryteria kwalifikujące ich do zgłoszenia do PPK:
- są zatrudnieni;
- w wieku powyżej 18 i poniżej 55 roku życia;
- byli zatrudnieni w momencie ustawowego terminu przystąpienia firmy do PPK;
- zostali zatrudnieni po dacie ustawowego terminu przystąpienia firmy do PPK, ale posiadają u aktualnego pracodawcy w okresie ostatnich 12 miesięcy 3-miesięczny okres zatrudnienia.
W celu prawidłowej prezentacji danych muszą być uzupełnione następujące dane.
Dla umów o pracę:
- aktywny wzorzec Pracownik etatowy.
- w zestawie Umowa o pracę wszystkie umowy muszą mieć uzupełnione atrybuty data rozpoczęcia pracy i data zakończenia pracy.
- uzupełnione dane w zestawie Zgłoszenie ZUA/ZZA.
Dla umów cywilnoprawnych:
-aktywny wzorzec Umowy cywilnoprawne.
- dla zestawów Umowy zlecenia, Umowy zryczałtowane, Umowy z art.13 pkt 7, Umowy z art.13 pkt 9 uzupełnione atrybuty data rozpoczęcia i data zakończenia.
- w zestawie Zgłoszenie ZUA/ZZA w elemencie Obowiązkowe ub. społeczne i zdrowotne atrybuty ub. emerytalne obowiązkowe? i ub. rentowe obowiązkowe? ustawione na Tak.
- Czy będąc w oknie Zarządzanie PPK mogę przejść bezpośrednio do pracownika?
Tak, jest to możliwe. Podświetl pracownika i wybierz opcję Przejdź do pracownika.
- Czy będąc w oknie Zarządzanie PPK mogę zbiorczo wprowadzić pracownikom przystąpienie do PPK?
Tak, jest to możliwe. Ustaw filtr do przystąpienia. Zaznacz pracowników, wybierz prawy przycisk myszy Wykonaj akcję. Wybierz dzień i zdarzenie PPK przystąpienie. Zapisz. Przejdź do głównego okna Zdarzenia i zatwierdź zbiorczo zdarzenie PPK przystąpienie.
- Dlaczego w oknie Zarządzenie PPK na filtrze do przystąpienia wyświetlają się osoby, które już nie są pracownikami firmy?
System sprawdza aktywność wzorca Pracownik etatowy lub Umowy cywilnoprawne. Sprawdź u pracownika zakładkę Wzorce. Jeżeli pracownicy już nie pracują, to pozamykaj wzorce z ostatnim dniem miesiąca zamkniętego okresu płacowego.
- Dlaczego w oknie Zarządzenie PPK na filtrze do przystąpienia nie wyświetlają się niektórzy zleceniobiorcy, którzy spełniają obowiązek PPK i maja prawidłowo uzupełniony zestaw ZUS ZUA.
Sprawdź u zleceniobiorcy zakładkę Wzorce. Dla umów cywilnoprawnych: sprawdzane jest, czy osoba posiada aktywny wzorzec Umowy cywilnoprawne. Podczas dodawania nowej umowy cywilnoprawnej do pracownika wzorzec dopisuje się automatycznie.
- W firmie wynagrodzenia płacone są do 10- dnia następnego miesiąca. Wypłaty za październik zostaną wypłacone 6 listopada. W dniu 9 listopada nastąpi zgłoszenie pracowników do PPK. Kiedy powinno się do programu wprowadzić zdarzenie PPK przystąpienie, aby pierwsze wpłaty PPK było liczone na okresie płacowym listopad, wypłacony w grudniu?
Zdarzenie PPK przystąpienie należy wprowadzić w dniu 9.11.2020 r., po zrobieniu wypłat dla pracowników za październik.
Najlepiej zamknąć okres październik wypłacony w listopadzie.
Jeżeli PPK przystąpienie realizowane jest po terminie wypłaty wynagrodzenia za poprzedni miesiąc, a poprzedni miesiąc jest jeszcze otwarty, to należy w edycji wzorca PPK wpłata wprowadzić zmiany. Wartość parametru PPK naliczanie wpłat w okresie za pracownika? Ustawić na Nie, w tych okresach płacowych, które zostały już wypłacone przed datą podpisania umowy o prowadzenie PPK.
Po dodaniu pracownikowi zdarzenia PPK przystąpienie dopisywany jest wzorzec PPK wpłata.
Wzorzec ten działa podatkowo, co oznacza, że jeżeli w firmie okresy płacowe tworzone są z przesunięciem ZUS i podatku na kolejny miesiąc (wypłata do 10-go następnego miesiąca), to wpłaty PPK zaczynają się naliczać we wszystkich otwartych okresach płacowych, które są płatne w miesiącu zgłoszenia uczestnika do PPK.
W zależności od terminu wygenerowania przelewu dla pracowników użytkownik może zdecydować, czy we wskazanym okresie płacowym naliczać wpłaty PPK czy też nie.
Zapoznaj się z instrukcją Jak wyłączyć naliczanie wpłat PPK w okresie płacowym, który jest wypłacany przed podpisaniem umowy o prowadzenie?
- Jak wygenerować dla instytucji finansowej zgłoszenie uczestników do PPK?
Przejdź do okna Zarządzanie PPK. W pozycji Pokaż pracowników wybierz z rozwijanej listy opcję do zgłoszenia w instytucji. Po wybraniu tej opcji pokaże się lista pracowników spełniająca kryteria na dzień wyszukiwania (data systemowa).
Na liście zostaną wykazani pracownicy, którym wcześniej wstawiono i zrealizowano zdarzenie PPK przystąpienie. Po zweryfikowaniu listy pracowników wybierz przycisk Generuj zgłoszenia, który spowoduje wygenerowanie deklaracji rejestracji dla wszystkich lub zaznaczonych pracowników.
Przy połączeniu przez API operacja ta nie jest odwracalna.
Jeżeli wymiana odbywa się poprzez pliki to pojawi się okno w celu wskazania lokalizacji zapisu pliku PPK, a następnie zostanie wyświetlone podsumowanie ze wskazaniem pracowników i rodzaju deklaracji. Po zamknięciu tego okna pojawi się kolejny komunikat z ostrzeżeniem, że dane można wygenerować tylko raz.
Jeżeli wybierzesz Tak, zostanie to zapisane w bazie danych i nie będzie można wygenerować deklaracji ponownie. Po wygenerowaniu zgłoszeń i zatwierdzeniu zapisania do bazy danych pracownicy zostaną usunięci z tej listy.
Jeżeli wybierzesz przycisk Nie, informacja o deklaracji uczestnika nie zostanie zapisana do bazy i będzie można powtórzyć cały proces. We wskazanej lokalizacji zapisze się jednak plik, który można zweryfikować. Po sprawdzeniu pliku należy wygenerować zgłoszenie jeszcze raz, aby zatwierdzić zapisanie zgłoszenia do bazy danych.
- Jak do programu Symfonia Kadry i Płace zaimportować identyfikatory uczestników PPK, które wygenerowała Instytucja finansowa?
Rejestracja pracowników powinna zostać potwierdzona przez instytucję finansową. Po zarejestrowaniu pracowników w instytucji finansowej należy pobrać plik z identyfikatorami uczestników, które mogą być wymagane w procesie przekazywania informacji o wpłatach.
Ten krok nie jest wymagany, jeśli wymiana danych odbywa się przez pliki. Nie wszystkie instytucje finansowe generują taki plik zwrotny.
Wyjaśnij ze swoją instytucją finansową czy takie dane są generowane.
Aby wczytać dane identyfikacyjne pracowników (IDPPK oraz Nr konta w instytucji) przejdź do okna Zarządzanie PPK wybierz przycisk Importuj dane i wskaż plik PPK/XML otrzymany od instytucji finansowej po zgłoszeniu pracowników.
W przypadku API dane zostaną zaczytane automatycznie po wybraniu przycisku Importuj dane.
Zaimportowane dane zapisują się w danych kadrowych pracowników w zestawie PPK w elemencie Dane w instytucji oraz Stan w instytucji PPK, w którym ustawia się wartość Przetworzony.
- Jaki powinien być kolejny krok w oknie Zarządzenie PPK po zgłoszeniu pracowników?
Po zgłoszeniu pracowników kolejnym krokiem jest przekazanie do instytucji finansowej deklaracji pracowników. Przekazuje się je jednorazowo po zgłoszeniu pracowników. W kolejnych miesiącach generuje się deklaracje pracowników tylko wtedy, gdy występuje zmiana.
Plik należy wygenerować w programie pomimo tego, że nie każda instytucja finansowa wymaga, aby taki plik był przygotowany.
Aby wysłać deklaracje pracowników, wybierz miesiąc, w którym zgłosiłeś pracowników do PPK oraz status Aktywni uczestnicy PPK. Wybierz polecenie Generuj dane\Deklaracje pracowników. Program domyślnie generuje deklaracje dla wszystkich pracowników za ten miesiąc, nawet, jeśli nie widać na liście żadnego pracownika.
Lista pracowników na statusie aktywni uczestnicy PPK będzie wypełniona nazwiskami dopiero po naliczeniu pracowników w okresach, które mają rozliczenie podatkowe zgodne z wybranym miesiącem w oknie PPK.
- Dlaczego system w oknie Zarządzanie PPK na filtrze aktywni uczestnicy PPK nie wyświetla żadnej osoby, pomimo wygenerowania zgłoszenia do instytucji?
Lista pracowników na statusie aktywni uczestnicy PPK będzie wypełniona nazwiskami dopiero po naliczeniu pracowników w okresach, które mają rozliczenie podatkowe zgodne z wybranym miesiącem w oknie PPK. System wskaże osoby, które mają aktywny wzorzec PPK wpłata.
Dopóki nie zostanie wygenerowana deklaracja o wpłatach, lista pracowników na początku nie zawiera wartości wpłat. Generowanie wpłat odbywa się z okna Generuj dane/wpłaty. W celu wygenerowania wpłat postępuj zgodnie z instrukcją PPK - generowanie informacji o wpłatach dla instytucji finansowej
- Dlaczego w oknie Zarządzanie PPK na filtrze aktywni uczestnicy PPK wyświetlona lista osób, nie zawiera informacji o wartości wpłat PPK? Okresy płacowe są naliczone albo już nawet zamknięte.
Przy nazwiskach pracowników w kolumnie Wysłano jest wartość Nie. To oznacza, że jeszcze nie została wygenerowana deklaracja o wpłatach, dlatego lista pracowników na filtrze aktywni uczestnicy PPK nie zawiera informacji o wartości wpłat PPK.
Dopiero po wygenerowaniu deklaracji o wpłatach na liście uczestników PPK będą widoczne wartości wpłat, kolumna Wysłano wówczas przyjmuje wartość Tak. Generowanie wpłat odbywa się z okna Generuj dane/wpłaty.
- Jak rozumieć pojęcie Miesiąc PPK?
Miesiąc PPK oznacza miesiąc podatkowy, tj. miesiąc wypłaty, czyli obejmuje wszystkie okresy płacowe z tym samem rozliczeniem miesiąca podatku dochodowego. Np. miesiąc PPK grudzień to wszystkie okresy listopadowe wypłacone w grudniu oraz okresy grudniowe wypłacone w grudniu.
- Jak wygenerować deklaracje o wpłatach PPK dla instytucji finansowej?
Przed przystąpieniem do generowania informacji o naliczonych wpłatach PPK za dany miesiąc zalecane jest zamknięcie okresów płacowych z miesiąca podatkowego, za który naliczasz wpłaty.
Jeżeli okresy są otwarte to koniecznie przed przejściem do okna PPK należy naliczyć wszystkie okresy płacowe, które są płatne w miesiącu, za który chcesz wykonać deklarację o wpłatach PPK.
Informacje o wpłatach generowane są w oknie zarządzanie PPK dla statusu Aktywni uczestnicy PPK.
Aby wykonać informacje o wpłatach PPK za wskazany miesiąc wybierz przycisk Generuj dane\Wpłaty.
Postępuj zgodnie z instrukcją PPK - generowanie informacji o wpłatach dla instytucji finansowej
- Wysłano deklaracje o wpłatach do instytucji finansowej PPK za pomocą połączenia zewnętrznego API. Dlaczego po zalogowaniu się na stronę internetową instytucji finansowej PPK, na platformie nie wyświetlają się dane przesłane z programu Symfonia Kadry i Płace?
Instytucja finansowa PPK deklaruję, że przesłane dane z systemu kadrowo- płacowego powinny zostać przetworzone w ciągu 24 godzin. Jeżeli czas się wydłuża skontaktuj się bezpośrednio z swoją instytucją finansową PPK.
- Jak wygląda w Symfonia Kadry i Płace naliczenie wpłat PPK za pracowników?
Wpłaty PPK rozliczane są w wynagrodzeniu pracownika przy użyciu wzorca kadrowo-płacowego PPK wpłata, który dodaje się automatycznie po wprowadzeniu zdarzenia PPK przystąpienie.
Wzorzec PPK wpłata do systemu wynagrodzeń pracownika przypisuje odpowiednie elementy z podziałem wpłat na części finansowane przez pracodawcę i pracownika.
Wpłaty PPK opłacane przez pracodawcę stanowią przychód pracownika dopiero w miesiącu, w którym pracodawca dokonał przelewu do Instytucji Finansowej, dlatego przed przygotowaniem wypłat dla pracowników należy zdecydować, kiedy zostanie zapłacona wpłata do Instytucji Finansowej. W danych kadrowych w zestawie Pracowniczy Plan Kapitałowy (PPK) sprawdź ustawienie elementu sterującego Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK.
Domyślnie w danych firmy ma on ustawioną wartość 1 co oznacza, że przelew do instytucji finansowej jest realizowany w następnym miesiącu po miesiącu naliczenia wpłat (szczegółowe wyjaśnienia (patrz pytania 34-36).
Jeżeli chcesz sprawdzić o jaką dokładnie wartość wpłaty PPK pracodawcy jest zawyżony przychód opodatkowany pracownika w bieżącej liście płac możesz skorzystać z elementów:
PPK wpłata pracodawcy w okresie – dla umów o prace. Naliczenie możesz dodać do listy płac lub podejrzeć bezpośrednio u pracownika na zakładce Płace/Wynagrodzenia. Zapoznaj się z instrukcją [KIP] PPK wpłata pracodawcy w okresie - zwiększenie przychodu opodatkowanego pracownika o wartość wpłaty PPK pracodawcy
PPK podstawa opodatkowania- dla umów cywilnoprawnych. Element ten dołączony jest do rozliczenia umowy cywilnoprawnej w danych kadrowych. np. w elemencie Rozliczenie umowy zlecenie.
Zapoznaj się z instrukcją Rozliczenie wpłat PPK w wynagrodzeniu pracownika
- Jaki element należy dodać do zestawu składników listy płac, aby sprawdzić o jaką dokładnie wartość wpłaty PPK pracodawcy jest zwiększony przychód opodatkowany pracownika?
Przejdź do okna Kartoteki/Zestawy. Wybierz i rozwiń Pracownik-definicje/Listy płac. Dodaj do konkretnego zestawu listy element typu Kategorie\Naliczenia - PPK wpłata pracodawcy w okresie. Element ten wykazuje wartość o ile zwiększył się przychód opodatkowany dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę z powodu wpłaty pracodawcy do PPK.
- W jaki sposób mogę przygotować zestawienie o wysokości naliczonych wpłat do PPK?
Zestawienie wpłat do PPK można wykonać na kilka sposobów.
- wykonując raport Lista płac dla wszystkich okresów z danego miesiąca podatkowego należy wybrać zestaw składników o nazwie Zestawienie wpłat do PPK.
- wykonując raport Podsumowanie wynagrodzeń dla wszystkich okresów z danego miesiąca podatkowego należy wybrać zestaw składników o nazwie Zestawienie wpłat do PPK.
- przed wygenerowaniem deklaracji o wpłatach w oknie Zarządzanie PPK wybierz opcję Generuj dane/Wpłaty pojawi się okno Generowanie wpłat. Wybierz opcję Eksportuj do Excela, wówczas utworzysz plik z zestawieniem wpłat. Na oknie Generowanie wpłat możesz wybrać Anuluj, wówczas deklaracja o wpłatach nie zostanie utworzona. Jeżeli wybierzesz Zapisz system utworzy deklarację o wpłatach.
- jeżeli w oknie Zarządzanie PPK na filtrze aktywni uczestnicy PPK przy nazwiskach pracowników w kolumnie Wysłano jest wartość Tak, to oznacza, że deklaracja o wpłatach została już wygenerowana i możesz od razu w tym oknie na górze wybrać opcję Eksportuj do Excela.
- Podczas naliczania wpłat PPK zauważono, że od niektórych dodatkowych własnych składników np. od premii za wyniki system nie nalicza wpłat PPK. Co mogę sprawdzić?
Jeżeli w bazie są utworzone własne składniki wynagrodzenia, od których są naliczane składki emerytalne i rentowe, to należy przypisać im dodatkowo specjalną klasę 03 Wchodzi do podstawy PPK Zapoznaj się z instrukcją
[KIP] Dodanie własnych składników do klasy 03 Wchodzi do podstawy PPK
- Jak ustawić element Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK?
Ten element odpowiada na pytanie, w którym miesiącu zostaną fizycznie przesłane wpłaty do PPK.
Jeżeli przelew z wpłatami PPK do instytucji finansowej zostanie wykonany w kolejnym miesiącu, to należy zostawić domyślne ustawienie 1.
Jeżeli przelew z wpłatami PPK do instytucji finansowej zostanie wykonany w tym samym miesiącu, co miesiąc PPK, to w elemencie Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK należy ustawić 0.
Od faktycznego terminu przekazania wpłaty PPK dla instytucji finansowej zależy moment ustalenia przychodu pracownika z tytułu wpłat PPK finansowanych przez pracodawcę. Dlatego wliczenie ich do przychodu pracownika może nastąpić w innym miesiącu niż miesiąc, za który zostały naliczone. Wpłaty PPK finansowane przez pracodawcę należy wykazać w deklaracji ZUS RCA w miesiącu przekazania ich do instytucji finansowej.
W programie za te ustawienia odpowiadają elementy:
Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK
Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK w ZUS RCA.
Element o nazwie Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK w ZUS RCA powinien mieć taką sama wartość, która zostanie ostatecznie ustawiona w elemencie Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK.
Przykład 1
Okresy płacowe tworzone bez przesunięcia, wypłaty wypłacane do końca danego miesiąca.
Pierwsze wpłaty PPK zostaną naliczone na liście płac listopad, wypłacany w listopadzie.
Pierwsza wpłata do PPK będzie należna za listopad PPK.
- wpłatę PPK za listopad PPK do Instytucji finansowej zostanie zapłacona 15 grudnia. Parametr Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK należy mieć ustawiony na wartość 1, co oznacza, że przychód opodatkowany pracownika wzrośnie o wpłatę PPK pracodawcy na pierwszej liście płac wypłaconej w grudniu, czyli przykładowo na okresie płacowym grudzień wypłacanym w grudniu.
- wpłatę PPK za listopad PPK do Instytucji finansowej zostanie zapłacona jeszcze w listopadzie do 30 listopada. Parametr Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK należy mieć ustawiony na wartość 0, co oznacza, że przychód opodatkowany pracownika wzrośnie o wpłatę PPK pracodawcy w tym samym miesiącu, czyli od razu na liście płac listopad wypłacony w listopadzie.
Przykład 2
Okresy płacowe tworzone z przesunięciem, wypłaty wypłacane do 10-dnia następnego miesiąca.
Pierwsze wpłaty PPK zostaną naliczone na liście płac listopad, wypłacany w grudniu.
Pierwsza wpłata do PPK będzie należna za grudzień PPK.
- wpłatę PPK za grudzień PPK do Instytucji finansowej zostanie zapłacona 15 stycznia. Parametr Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK należy mieć ustawiony na wartość 1, co oznacza, że przychód opodatkowany pracownika wzrośnie o wpłatę PPK pracodawcy na pierwszej liście płac wypłaconej w styczniu, czyli przykładowo na okresie płacowym grudzień wypłacanym w styczniu.
- wpłatę PPK za grudzień PPK do Instytucji finansowej zostanie zapłacona jeszcze w grudniu do 31 grudnia. Parametr Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK należy mieć ustawiony na wartość 0, co oznacza, że przychód opodatkowany pracownika wzrośnie o wpłatę PPK pracodawcy w tym samym miesiącu, czyli od razu na liście płac listopad wypłacony w grudniu.
- W firmie wynagrodzenia są wypłacane do 10- dnia następnego miesiąca. Wynagrodzenia za październik zostaną wypłacone 6 listopada. W dniu 9 listopada nastąpi zgłoszenie pracowników do PPK. Pierwsze wpłaty PPK zostaną naliczone na liście płac listopad, płatnej w grudniu. Pierwsza wpłata PPK do Instytucji finansowej zostanie zapłacona 15 stycznia 2021 r. Jak w związku z tym ustawić parametr Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK?
W opisanej sytuacji należy zostawić ustawienie standardowe, czyli 1.
Domyślnie parametr Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK ma ustawioną wartość 1, co oznacza, że przelew do instytucji finansowej jest realizowany w następnym miesiącu po miesiącu naliczenia wpłat.
- W firmie wypłaty są płacone do 10- dnia następnego miesiąca. Wypłaty za październik zostaną wypłacone 6 listopada. W dniu 9 listopada nastąpi zgłoszenie pracowników do PPK. Pierwsze wpłaty PPK zostaną naliczone na liście płac listopad, płatnej w grudniu. Pierwsza wpłata PPK do Instytucji finansowej zostanie zapłacona do końca grudnia. Jak w związku z tym ustawić parametr Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK?
W opisanej sytuacji należy zmienić ustawienie parametru Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK
Jeżeli przelew z wpłatami PPK do instytucji finansowej zostanie wykonany w tym samym miesiącu, co miesiąc PPK, to w elemencie Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK należy ustawić 0.
Element o nazwie Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK w ZUS RCA powinien mieć taką sama wartość, która zostanie ostatecznie ustawiona w elemencie Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK.
- Co zrobić, aby u pracowników etatowych widzieć na zakładce Płace\Wynagrodzenie element PPK wpłata pracodawcy w okresie, który zwiększa przychód opodatkowany o wpłatę pracodawcy?
Należy edytować wzorzec Pracownik etatowy i na zakładce System\Składniki wynagrodzeń rozwinąć po lewej stronie Naliczenia. Będzie widoczny element PPK wpłata pracodawcy w okresie. Należy go zaznaczyć i z menu kontekstowego z prawego przycisku myszy wybrać polecenie „Pokaż element”. Czynność tę należy wykonać dla otwartego okresu płacowego i domyślnego systemu wynagrodzeń, który się wybiera po lewej stronie okna w pozycji Okres. Szczegóły sprawdź w instrukcji PPK wpłata pracodawcy w okresie - zwiększenie przychodu opodatkowanego pracownika o wartość wpłaty PPK pracodawcy
- Co należy sprawdzić, jeżeli u wszystkich pracowników, nawet u tych pracowników, którzy nie mają wstawionego zdarzenia PPK przystąpienie, system do przychodu opodatkowanego dolicza wartość wpłaty PPK pracodawcy?
Sprawdź okno Firma, na dole zakładka Dane kadrowe na górze zestaw Programy emerytalne/Pracowniczy Plan Kapitałowy (PPK). Element o nazwie PPK uczestnika nie powinien mieć dodanej żadnej wartości kadrowej.
Element ten uzupełniany jest bezpośrednio i indywidulanie u każdego pracownika po dodaniu odpowiedniego zdarzenia np.: PPK przystąpienie lub PPK rezygnacja.
Jeżeli dodałeś tam wiersz z datą, to należy go usunąć, Jeżeli poprzedni okres płacowy jest już zamknięty, to należy otworzyć okres w celu odświeżenia zapisanych wcześniej nieprawidłowych wartości i ponownie zamknąć okres.
- Jak wykonać deklarację rezygnacji pracownika z PPK, który był już zgłoszony do instytucji finansowej, a następnie złożył rezygnację?
Po zrealizowaniu u pracownika zdarzenia PPK rezygnacja, w oknie Zarządzanie PPK wybierz miesiąc, w którym pracownik złożył rezygnację oraz status Aktywni uczestnicy PPK. Naciśnij przycisk Generuj dane\Deklaracje pracowników. Zostaną wykonane deklaracje pracowników. Po wybraniu lokalizacji zapisu pliku PPK będzie wyświetlone podsumowanie ze wskazaniem pracowników i rodzaju deklaracji. Po zamknięciu tego okna pojawi się kolejny komunikat z ostrzeżeniem, że dane można wygenerować tylko raz. Jeżeli wybierzesz Tak, zostanie to zapisane w bazie danych i nie będzie można wygenerować deklaracji ponownie. Jeżeli wybierzesz przycisk Nie, informacja o deklaracji uczestnika nie zostanie zapisana do bazy i będzie można powtórzyć cały proces. We wskazanej lokalizacji zapisze się jednak plik, który można sprawdzić.
- Czy mogę z systemu wydrukować dla pracownika do podpisu deklarację o rezygnacji z PPK?
Tak, ten raport możesz wydrukować z okna Zarządzanie PPK. Podświetl pracownika, prawy przycisk myszy i wybierz opcję Wykonaj raport ‘Rezygnacji z PPK’. Podczas generowania możesz zaznaczyć opcję Pobierz dane pracownika, wówczas raport zostanie wypełniony danymi identyfikacyjnymi pracownika.
Wydrukowanie samego raportu nie powoduje zaprzestania naliczania wpłat PPK. Po podpisaniu przez pracownika deklaracji należy wstawić do kalendarza pracownika zdarzenie PPK rezygnacja.
- W oknie Zarządzanie PPK wygenerowano już deklarację o wpłatach, czy czynność tę można powtórzyć i wygenerować na nowo plik?
Tak jest to możliwe. Ponowna wysyłka dostępna jest z okna szczegółów wygenerowanej wpłaty. Aby je otworzyć kliknij w kwotę przelewu, która znajduję się na górze po prawej stronie w oknie PPK.
Po dwukrotnym kliknięciu lewym przyciskiem myszy na wybranej wartości przelewu otwiera się okno ze szczegółami wygenerowanej wpłaty. Wybranie przycisku Zapisz spowoduje ponowne wysłanie informacji o wpłatach do nowego pliku. W przypadku API jest to przycisk Wyślij, który wysyła dane do API instytucji finansowej.
Szczegółowe informacje w instrukcji (patrz punkt 10) PPK - generowanie informacji o wpłatach dla instytucji finansowej
- Podczas generowania zgłoszenia do PPK wybrano opcję zatwierdź do bazy danych, czy mimo wszystko jest możliwość ponownego wygenerowania zgłoszenia do PPK dla tej samej osoby?
Nie. Nie ma możliwości, aby wygenerować jeszcze raz zgłoszenie, jeżeli podczas generowania zgłoszenia do PPK zatwierdzono komunikat na Tak. Wówczas oznacza to, że zapisano na stałe tę informację do bazy danych. W celu odwrócenia sytuacji powinno się odtworzyć dane z kopii bezpieczeństwa.
Podczas współpracy z instytucją finansową PPK za pomocą plików XML przy generowaniu zgłoszenia, jest pytanie czy zapisać to zgłoszenie do bazy danych, ponadto jest komunikat informujący, że operacji tej nie można cofnąć.
Wybranie na komunikacie opcji Nie, powoduje ze plik XML zostanie utworzony oraz będzie możliwość ponownego wygenerowania pliku.
Wybranie na komunikacji opcji Tak, powoduje, że plik XML zostanie utworzony, ale nie będzie możliwości ponownego wygenerowania pliku z zgłoszeniem.
Jeżeli z pomyłkową datą zgłoszono osobę do PPK, a fizycznie w instytucji zgłoszenie nie nastąpiło, to można pracownikowi usunąć zdarzenie z kalendarza, wówczas zostanie usunięty wzorzec i w danych kadrowych do PPK zostanie usunięty wiersz z przystąpieniem do PPK.
Po naliczeniu okresu dla pracownika, osoba ta nie będzie widoczna w oknie PPK w statusie aktywni uczestnicy PPK.
Po wprowadzeniu ponownie do pracownika z prawidłową datą przystąpienia do PPK i naliczeniu pracownika pracownik pojawia się w oknie PPK, jako aktywny uczestnik PPK, ale nie ma możliwości wygenerowania dla pracownika ponownego zgłoszenia, jeżeli wcześniej wygenerowano zgłoszenie z zatwierdzeniem zapisu do bazy danych.
- Pracownik od razu złożył wniosek dotyczący obniżenia wpłaty podstawowej pracownika z uwagi na to, że jego łączne wynagrodzenie osiągane z różnych źródeł w danym miesiącu nie przekracza kwoty odpowiadającej 1,2 krotności minimalnego wynagrodzenia. W takiej sytuacji wpłata podstawowa może zostać obniżona do 0,5% wynagrodzenia brutto, tzn. może być niższa niż 2%, ale nie niższa niż 0,5% wynagrodzenia brutto. Jak obsłużyć to w systemie?
Podczas wstawiania zdarzenia PPK przystąpienie należy wprowadzić w pozycji % wpłaty podstawowej pracownik mniejszą wartość zgodnie z deklaracja pracownika.
Jeżeli pracownik złożył deklarację o obniżenie wpłaty podstawowej, to pracodawca jest zobowiązany do nie uwzględniania złożonej deklaracji w każdym miesiącu, w którym wynagrodzenie pracownika przewyższa kwotę wynagrodzenia powyżej 1,2 krotności wynagrodzenia minimalnego. W tym celu w systemie dostępny jest raport o nazwie Uczestnicy PPK z obniżoną wpłatą pracownika. Po analizie tego raportu można zdecydować, któremu pracownikowi należałoby wstawić w danym miesiącu w kalendarzu zdarzenie o nazwie PPK podwyższenie % podstawowej wpłaty pracownika do 2%, Realizacja tego zdarzenia umożliwi naliczenie pełnej wpłaty 2% we wskazanym miesiącu.
- Co zrobić w sytuacji, gdy z pracownikiem rozwiązano stosunek pracy i w następnym miesiącu z uwagi na brak przelewu dla pracownika nie ma już fizycznej możliwości pobrania zaliczki na podatek od wpłaty pracodawcy PPK z poprzedniego miesiąca?
W takiej sytuacji nie trzeba wprowadzać żadnych dodatkowych ustawień. System tę sytuację obsłuży automatycznie. Program w PIT-11 dla pracownika w przychodzie opodatkowanym ujmuje wszystkie wpłaty PPK finansowane przez pracodawcę, nawet te wpłaty, od których pracodawca nie pobrał zaliczki.
W zależności od indywidualnej sytuacji pracownika, podczas rozliczania się z Urzędem Skarbowym w zeznaniu rocznym po uwzględnieniu wszystkich aspektów takich jak m.in. przychody z innych miejsc pracy czy ewentualne ulgi podatkowe podatnik może mieć niedopłatę zaliczki na podatek albo nadpłatę.
- W firmie tworzone są okresy z przesunięciem, wynagrodzenia wypłacane w następnym miesiącu. Po rozwiązaniu stosunku pracy, pracownikowi nie naliczyła się wpłata do PPK na ostatniej wypłacie oraz wpłaty nie są widoczne w oknie Zarządzanie PPK.
W celu uniknięcia powyższego problemu, po rozwiązaniu stosunku pracy z osobą, która przystąpiła do PPK, należy, przejść do pracownika na zakładkę Wzorce i dodać pracownikowi wzorzec PPK wpłata z datami na kolejny miesiąc zgodnie z miesiącem wypłaty wynagrodzenia.
Wzorzec PPK wpłata działa podatkowo, co oznacza, że jeżeli w firmie okresy płacowe tworzone są z przesunięciem ZUS i podatku na kolejny miesiąc (wypłata do 10-go następnego miesiąca), to wzorzec powinien obowiązywać również w miesiącu wypłaty wynagrodzenia.
Przykład:
Pracownik ma rozwiązany stosunek pracy 27.11.2020, wynagrodzenie to zostanie wypłacone w grudniu 2020. Wzorzec PPK wpłata powinien mieć zakres obowiązywania do 31.12.2020.
- W jaki sposób wygenerować dla uczestnika PPK deklarację o zmianie w wysokości wpłat PPK lub rezygnacji z PPK?
Po zrealizowaniu odpowiedniego zdarzenia w kalendarzu pracownika, wszystkie takie deklaracje należy wykonywać z okna Zarządzanie PPK. Pierwsza zakładka Wpłaty, status Aktywni uczestnicy PPK. Po wybraniu przycisku Generuj dane/Deklaracje pracowników program domyślnie wygeneruje deklaracje dla wszystkich pracowników za ten miesiąc, nawet jeśli nie widać na liście żadnego pracownika.
- W jaki sposób dokonać aktualizacji danych dla uczestnika PPK, w sytuacji, gdy np. pracownik zmienił nazwisko, adres albo numer dowodu osobistego?
Wprowadź zmiany u pracownika w zestawie Pracownik. W oknie Zarządzanie PPK na pierwszej zakładce Wpłaty wybierz status do aktualizacji danych, a następnie przyciskiem Generuj dane > Aktualizacja danych pracownika wyślesz zmienione dane pracownika do instytucji finansowej za pośrednictwem API lub do pliku XML, który możesz wczytać na stronie instytucji finansowej.
- Nowo zatrudniony pracownik zostanie zgłoszony do PPK 10.12.2020 r. Wcześniej za listopad otrzyma wynagrodzenie w dniu 8.12.2020 r. Okresy płacowe otwarte, po wprowadzeniu zdarzenia PPK przystąpienie system naliczył pracownikowi wpłatę do PPK jeszcze na okresie płacowym listopad. Jak ustawić, aby naliczać te wpłatę dopiero od następnych wypłat pracownika realizowanych po 10.12.2020 r.?
Po dodaniu pracownikowi zdarzenia PPK przystąpienie dopisywany jest wzorzec PPK wpłata.
Wzorzec ten działa podatkowo, co oznacza, że jeżeli w firmie okresy płacowe tworzone są z przesunięciem ZUS i podatku na kolejny miesiąc (wypłata do 10-go następnego miesiąca), to wpłaty PPK zaczynają się naliczać we wszystkich otwartych okresach płacowych, które są płatne w miesiącu zgłoszenia uczestnika do PPK.
W zależności od terminu wygenerowania przelewu dla pracowników użytkownik może zdecydować, czy we wskazanym okresie płacowym naliczać wpłaty PPK czy też nie.
W tym celu przejdź do pracownika na zakładkę Płace/Wynagrodzenie i wybierz okres płacowy, który zostanie wypłacony przed zgłoszeniem pracownika do PPK. Po lewej stronie na górze dla parametru PPK naliczanie wpłat w okresie za pracownika? ustaw indywidualnie dla tej osoby wartość na Nie.
- Pracownik otrzymał wypłatę za listopad 4.12.2020 r., a 7.12.2020 r. pracownik złożył deklarację o rezygnacji z PPK. Okres płacowy listopad płatny w grudniu jest zamknięty. Przy wstawianiu w kalendarza pracownika zdarzenia PPK rezygnacja pojawia się komunikat ‘Wykonanie niektórych akcji nie powiodło się’.
Podczas wstawiania zdarzenia PPK rezygnacja, system próbuje zamknąć wzorzec PPK wpłata z datą 7 grudzień. Wzorzec PPK wpłata działa podatkowo, co oznacza, że jeżeli w firmie okresy płacowe tworzone są z przesunięciem ZUS i podatku na kolejny miesiąc (wypłata do 10-go następnego miesiąca), to system nie może zamknąć wzorca z dniem wstawienia rezygnacji, ponieważ jest już zamknięty okres listopad płatny w grudniu.
W takiej sytuacji należy:
- podczas wstawienia do pracownika w kalendarzu zdarzenia PPK rezygnacja, przejdź na zakładkę Akcje, kliknij w niebieską chorągiewkę przy definicji akcji: Odłączenie od wzorca ‘PPK wpłata’. Znak chorągiewki zniknie. Po odznaczeniu tej akcji zrealizuj zdarzenie i wybierz Zatwierdź.
- przejdź do pracownika na zakładkę Wzorce. Wzorzec PPK wpłata zamknij do końca ostatniego miesiąca, w którym realizowałeś wpłaty. W tej sytuacji do 31.12.2020.
- Pracownik, który jest uczestnikiem PPK złożył deklarację rezygnacji z PPK, przed zrobieniem przelewu do Instytucji Finansowej PPK. W jaki sposób mogę zwrócić pracownikowi wpłaty PPK?
Pracownikowi należy zwrócić wyłącznie te wpłaty, które zostały naliczone w wynagrodzeniu pracownika, ale jeszcze nie przekazane do Instytucji finansowej. W oknie Zarządzanie PPK podczas generowania deklaracji o wpłatach możesz daną osobę pominąć, aby nie wykazywać już wpłat tej osoby do instytucji finansowej PPK.
Aby zwrócić naliczone wpłaty w kalendarzu pracownika w bieżącym miesiącu należy zrealizować zdarzenie PPK zwrot wpłat. Podczas realizacji zdarzenia należy wpisać wysokość wpłat zwracanych pracownikowi oraz wskazać okres płacowy, w którym mają być one zwrócone.
Zapoznaj się ze szczegółową instrukcją Korekty i zwroty PPK w Symfonia Kadry i Płace – jak rozliczyć się z pracownikiem i instytucją finansową
- W oknie Ustawienia/ Komunikacja/PPK nie mogę zmienić ustawień dla komunikacji z PPK. Dlaczego zarówno opcja Generowanie plików XML jak i Połączenie zewnętrzne API jest nieaktywne?
Opisany problem może wystąpić po wgraniu dodatkowego rozwiązania/pliku w formie dll do programu Symfonia Kadry i Płace. Z uwagi na zabezpieczenia systemowe czasami po pobraniu pliku z Internetu we właściwościach pliku może zostać zaznaczona opcja jako plik zewnętrzny.
Proszę sprawdzić czy w pobranym ostatnio dodatkowym pliku, który został dodany do katalogu z instalacją programu, we właściwościach pliku nie ma zaznaczonej opcji jako plik zewnętrzny albo Unblock. Ten checkbox nie powinien być zaznaczony a może blokować wykonanie aktualizacji.
W danej sytuacji należy zamknąć program, odblokować plik i dopiero wkleić go do instalacji do programu.
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.